Rzut okiem na Mont Everest i Himalaje z orbity

Jak wyglądają najwyższe góry na Ziemi z odległości kilkuset kilometrów nad powierzchnią? Mogli o tym przekonać się astronauci, przebywający na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przelatując nad linią Himalajów.

30 grudnia amerykańska agencja kosmiczna NASA opublikowała zdjęcia Himalajów, wykonane przez załogę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Z perspektywy astronauty ze Stacji, Mount Everest nie wyróżnia się specjalnie od pozostałych szczytów. Nic w tym dziwnego, gdyż odległość ISS od powierzchni Ziemi jest około 45 razy większa od wysokości Czomolungmy.

Mt Everest widziane z pokładu ISS / Credits - NASA

Mt Everest widziany z pokładu ISS / Credits – NASA

Niemniej zdjęcia wyraźnie wskazują na znaczenie Himalajów dla klimatu ziemskiego. Góry te są, bowiem, naturalną granicą oddzielającą strefy klimatyczne. Na południe od nich panuje klimat zwrotnikowy, charakteryzujący się występowaniem monsunów, podczas gdy na północy występują obszary pustynne i półpustynne. Wynika to z tego, że Himalaje stanowią istną barierę dla wiejącego wiatru, który po zetknięciu się z nimi ostatecznie się skrapla. Najwyższe partie górskie zaś są niezmiennie pokryte pokrywą śnieżną.

Zdjęcia wykonane przez ISS oraz satelity obserwacyjne są nieocenionym źródłem informacji o ukształtowaniu Ziemi, zmianach klimatycznych, czy też potencjalnych zagrożeniach naturalnych. Są również swego rodzaju artystycznym obrazem, wskazującym na piękno naszej planety.

Mt Everest widziane z pokładu ISS. Mt Everest znajduje się niedaleko chmury w środkowej części zdjęcia / Credits - NASA