Jednak Ariane 6

Rządy Niemiec i Francji doszły do porozumienia w sprawie nowej europejskiej rakiety nośnej.

Jak informuje serwis SpaceNews, rząd Niemiec zgodził poprzeć rozwój nowej rakiety Ariane 6 i zrezygnować z planu modernizowania rakiety Ariane 5 do wersji Midlife Evolution (ME).

Decyzja ta ma szansę skończyć trwający prawie dwa lata spór o nową rakietę, jaki toczył się w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Pozwoli też zaplanować przebieg szczytu ministerialnego ESA zaplanowanego na 2 grudnia. Ariane 6, zaangażowanie w ISS i projekt ExoMars, będą głównymi tematami tego najważniejszego dla ESA spotkania.

Jak pisemnie poinformowała Brigitte Zypries, rządowa koordynatorka ds. awiacji i polityki kosmicznej, Niemcy i Francja doszły do porozumienia „zadowalającego obie strony, pozostałe kraje uczestniczące i przemysł”.

Bazą porozumienia ma być rozwój nowej rakiety w oparciu o technologie porzuconej Ariane 5ME i rakiet Vega.

Jak powiedział 29 października dyrektor generalny ESA Jean-Jacques Dordain, nowy model rozwoju Ariane 6 ma zmusić przemysł do przyjęcia komercyjnych reguł rynkowych i uznania, że rządy nie będą dokonywać corocznego dofinansowania działalności operacyjnej rakiety. W zamian za to, rządy mają obiecać firmom średnio 5 startów rocznie.

Obecnie rządy europejskie wspierają co roku firmę Arianespace kwotą ok. 100 mln. Euro, aby zagwarantować jej płynność finansową i niezależny dostęp do przestrzeni kosmicznej.

Zypries chce też, by transze pieniędzy na projekt Ariane 6 były wypłacane firmom budującym rakietę dopiero po osiągnięciu określonych kamieni milowych. Podobny schemat działania przyjęła NASA w programach komercyjnego rozwoju dostępu do przestrzeni kosmicznej. Sprawą tą ESA ma się zająć na szczycie w 2016 roku.

Ariane 6 ma być gotowa do pierwszego lotu w 2020 roku. ESA zaproponowała budżet 4,3 miliardów euro na nową rakietę w latach 2015-2024, w tym fundusze na nowe stanowisko startowe Europejskiego Centrum Kosmicznego w Kourou. Francja ma pokryć ok. 50% tego budżetu, a Niemcy 20%.