Hayabusa2 wystartuje 30 listopada

Japońska misja Hayabusa2 do planetoidy typu C wystartuje 30 listopada.

We wtorek 3 listopada japońska agencja kosmiczna JAXA podała oficjalnie datę i godzinę startu sondy Hayabusa2. Rakieta H-IIA, lot F26, ma wystartować z Centrum Lotów Kosmicznych Tanegashima 30 listopada 2014 r. o godz. 13:24:48 JST, czyli o 04:24:48 GMT.

Transmisja startu, aż do odłączenia sondy od rakiety nośnej (ok. 107 minuta lotu), będzie dostępna w Internecie.

Prace zabezpieczające kapsułę powrotną Hayabusy / Credit: JAXA

Hayabusa2 to następczyni japońskiej misji MUSES-C “Hayabusa”, która w 2010 roku jako pierwsza w historii sprowadziła na Ziemię próbki asteroidy. Mimo licznych usterek sonda dotarła do planetoidy Itokawa (typu S), zebrała próbki z jej powierzchni, i pomyślnie zwróciła na Ziemię powrotnik z nimi.

Dla nowej misji za cel obrano asteroidę typu C oznaczaną jako 1999 JU3 (średnicy ok. 900 metrów). Badania asteroid typu C wzbogacą naszą wiedzę o wczesnym Układzie Słonecznym, w tym o pochodzeniu wody i minerałów na Ziemi. Uważa się, że planetoidy typu C są zbudowane z bardziej pierwotnej materii niż typu S.

Hayabusa2 ma dolecieć asteroidy w połowie 2018 roku. Próbki zostaną odesłane na Ziemię pod koniec 2019 roku, a dotrą do nas pod koniec 2020 roku.

Jej konstrukcja i budowa bazuje na sondzie Hayabusa, co umożliwiło szybką budowę statku. Jej korpus ma wymiary 1 m × 1,6 m × 1,4 m. Masa wynosi ok. 600 kg (ok. 50 kg więcej od poprzedniczki). Część układów sondy będzie jednak zmieniona, jak anteny telekomunikacyjne. Sonda zostanie też wyposażona w urządzenie pirotechniczne mające stworzyć na powierzchni asteroidy mały sztuczny krater – sonda zbierze próbki powstałe w wyniku tego zabiegu jak i z powierzchni planetoidy. Na pokładzie znajdzie się też 10 kilogramowy niemiecko-francuski lądownik MASCOT i dwa mniejsze japońskie pojazdy MINERVA II-1 i II-2.

Japonia planuje też kolejną podobną wyprawę, tym razem do asteroidy typu D.

(JAXA)