MAVEN na orbicie Marsa

Sonda MAVEN, pierwsza poświęcona badaniom górnych warstw atmosfery Marsa, weszła na orbitę Czerwonej Planety w poniedziałek o godz. 00:24 UTC.

Sonda MAVEN amerykańskiej agencji kosmicznej NASA pomyślnie weszła na orbitę Marsa. Orbitacja nastąpiła 22 września o godz. 00:24 UTC (21 września o 22:24 EDT), po 10 miesięcznej podróży przez przestrzeń międzyplanetarną. Teraz sonda będzie przygotowywana do podjęcia badań naukowych skupiających się na górnych warstwach atmosfery Marsa. NASA posiada teraz na orbicie Marsa trzy sztuczne satelity: MAVEN, Mars Reconnaissance Orbiter i 2001 Mars Odyssey.

Sonda MAVEN na orbicie Marsa - wizualizacja / Credits: NASA-GSFC

Sonda MAVEN na orbicie Marsa – wizualizacja / Credits: NASA-GSFC

Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN) to sztuczny satelita Marsa zbudowany dla NASA przez firmę Lockheed Martin (podobnie jak dwie pozostałe wspomniane sondy marsjańskie NASA). Sonda nadal znajduje się pod kontrolą zespołów producenta. „Zespoły statku i nawigacji stwierdziły, że wszystkie główne podsystemy statku są w porządku, i że MAVEN jest na orbicie Marsa”, oświadczył dzisiaj w nocy Guy Beutelschies, menadżer programu MAVEN z ramienia Lockheed Martin Space Systems.

Manewr wejścia na orbitę został zapoczątkowany włączeniem na 33 minuty sześciu głównych silników sondy. Spowolniły one sondę o ponad 4400 km/h. Pozwoliło to na przechwycenie statku przez pole grawitacyjne Marsa i wejście na eliptyczną orbitę okołobiegunową, o początkowym okresie 35 godzin.

Przez następne 6 tygodni MAVEN będzie przechodziła fazę odbioru, obejmującą osiągnięcie docelowej orbity użytecznej oraz test i kalibrację instrumentów naukowych. Po niej rozpocznie się dwuletnia podstawowa misja naukowa. Sonda jest pierwszą w historii misją poświęconą badaniom górnych warstw atmosfery. Naukowcy chcą z jej pomocą wyjaśnić jak utrata niektórych gazów atmosferycznych wpływała na zmiany klimatu marsjańskiego. Zebrane dane pomogą też lepiej przygotować przyszłe misje załogowe na Czerwoną Planetę.

Sonda została wystrzelona 18 listopada 2013 roku. Od koncepcji powstania misji do umieszczenia statku na orbicie minęło 11 lat. Start sondy był zagrożony przez kłopoty budżetowe USA, ale odbył się planowo dzięki nagłośnieniu sprawy przez media na całym świecie.