Chiny: kosmodrom Wenchang niemal gotowy

Chiny praktycznie ukończyły budowę czwartego kosmodromu. Będzie to najkorzystniej położony chiński kosmodrom, pod względem położenia geograficznego.

Yang Liwei, zastępca dyrektora Chińskiej Agencji Lotów Załogowych, powiedział w środę w Pekinie, że zakończono budowę infrastruktury Centrum Wynoszenia Satelitów Wenchang – czwartego chińskiego kosmodromu zbudowanego na wyspie Hainan. Ośrodek ma zostać wkrótce oddany do użytku: „Centrum jest praktycznie gotowe do wynoszenia statków kosmicznych”, miał powiedzieć Yang.

Hainan jest najbardziej na południe wysuniętą częścią Chin. Zlokalizowanie kosmodromu w tym miejscu, na 19. równoleżniku, da startującym stamtąd rakietom największy zysk energetyczny, wynikający z ruchu obrotowego Ziemi i związanej z tym siły odśrodkowej. Dla satelitów oznacza to mniejsze zużycie własnego paliwa i możliwość dłuższej pracy na orbicie. Z centrum będzie startowała, projektowana obecnie, rakieta Chang Zheng 5.

Ośrodek powstał na północno-wschodnim krańcu wyspy, niedaleko miasta Wenchang. Aby można było zbudować ośrodek przesiedlono około 6000 mieszkańców. Budowa została zatwierdzona w 2007 roku, a budowa rozpoczęła się dwa lata później.

Po raz kolejny wspomniano o planach budowy Tiangong-2, o statku transportowym Tianzhou i załogowym Shenzhou-11. Druga chińska stacja orbitalna ma powstać w 2016 roku. Tianzhou i Shenzhou-11 będą miały za zadanie przycumować do niej.

(China Daily)