Wybór miejsca do lądowania Philae

Strona 1 z 5

Już w najbliższy poniedziałek, 25 sierpnia, opublikowana zostanie pierwsza lista potencjalnych miejsc-kandydatów do lądowania Philae, lądownika misji Rosetta. O ostatecznym wyborze decydować będzie wiele czynników, które pozwolą wypełnić procedurę lądowania.

Rosetta i lądujący Philae - wizja artystyczna / Credit: ESA

Rosetta i lądujący Philae – wizja artystyczna / Credit: ESA

Jeśli wszystko przebiegnie bez zakłóceń, Philae osiądzie na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko w dniu szczególnie ważnym dla… Polaków – bowiem 11 listopada – w Święto Niepodległości.

Co więcej, kluczową rolę w kontaktowych badaniach komety odegra przyrząd MUPUS, częściowo skonstruowany w Polsce.

Proces wyboru dokładnego miejsca automatycznego lądowania Philae rozpoczął się już w lipcu br., Wtedy dotarły pierwsze, jeszcze niewyraźne zdjęcia komety 67P. W miarę napływu kolejnych fotografii, proces ten zyskał coraz bardziej zaawansowany wymiar. W najbliższy poniedziałek ESA ma wskazać wstępną listę potencjalnych miejsc lądowania, z których ostatecznie tylko jedno ma zostać wybrane.

Złożenie 36 zdjęć jądra komety 67P przedstawiających jej ruch obrotowy / Credit: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Złożenie 36 zdjęć jądra komety 67P przedstawiających jej ruch obrotowy, 14 lipca 2014 / Credit: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Kto?

Za wybór odpowiedzialna jest Landing Site Selection Group (LSSG), czyli grupa selekcji miejsca lądowania. W jej skład wchodzą inżynierzy i naukowcy centrum naukowego, operacyjnego i nawigacyjnego Philae (CNES) i centrum kontroli lądownika (DLR), naukowcy reprezentujący poszczególne instrumenty lądownika, i członkowie zespołu misji Rosetta z ESA. Jak widać, grupę tworzą specjaliści z różnych dziedzin nauki i zajmujący się pracą i ruchem statków kosmicznych. Miejsce lądowania zostanie ostatecznie zatwierdzone formalną decyzją ESA.

Co?

W dużym uproszczeniu LSSG ma wybrać takie miejsce lądowania Philae, które spełniałoby warunki od strony zarówno technicznej – łatwy proces lądowania, jak i naukowej – ciekawe elementy badań naukowych.. Nietrudno zauważyć, że trudno będzie znaleźć złoty środek, a wybór będzie kompromisem między bezpieczeństwem i powodzeniem misji, a jej możliwymi osiągnięciami naukowymi.

Dlaczego teraz?

Nowy obraz komety 67P / Credits - ESA/MPS/Rosetta

Kometa 67P, sierpień 2014 / Credit: ESA/MPS/Rosetta

Wygląd i właściwości komety 67P nie były wcześniej znane – naukowcy nie wiedzieli nawet ona dokładnie wygląd. W takich warunkach, dokonanie wyboru miejsca lądowania lądownika było po prostu niemożliwe. Dopiero teraz, gdy sonda Rosetta jest w pobliżu jądra komety, można zebrać tyle informacji by podjąć decyzję o miejscu lądowania.

Naukowcy musieli określić kształt komety, prędkość obrotową, jej pole grawitacyjne, albedo (odbijalność światła), temperaturę powierzchni, i ukształtowanie powierzchni. Koniecznym jest także wyznaczenie tempa tworzenia się komy, gazowej otoczki komety, rozkładu jej gęstości i prędkości tworzących ją cząstek.

Lądownik musi opaść na kometę za nim aktywność jej jądra, rosnąca wraz ze zbliżaniem się komety do Słońca, zacznie zagrażać misji. Nie można jednak zrobić tego w najbliższym czasie, gdyż zbyt duża odległość od Słońca spowoduje, że ogniwa słoneczne Philae będą generowały za małą ilość energii elektrycznej. Odległość od Słońca decyduje też o temperaturze na powierzchni komety, a ta nie może być ani za wysoka ani za niska. Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki, uznano, że optymalna do lądowania odległość 67P od Słońca powinna wynieść około 3 jednostek astronomicznych, czyli ok. 450 mln. km od niego. Kometa i sonda osiągną ją mniej więcej w połowie listopada.

W powyższych warunkach czas dla zarządzających misją na podjęcie wyboru nie jest zbyt długi – od 6 sierpnia – moment zbliżenia do komety – do połowy października, gdy trzeba będzie szykować sprzęt i rozpoczynać procedury przygotowawcze. Z tego względu między styczniem a majem 2014 roku ESA wypróbowała cały tryb wyboru lądowiska, pracując na symulowanych danych.