TRMM bez paliwa

Satelita TRMM wyczerpał swoje paliwo i zaczął dryfować. Statek powróci do atmosfery za około 3 lata.

Zasłużony satelita naukowy NASA i JAXA, Tropical Rainfall Measuring Mission (TRMM), zużył dostępne paliwo i w ciągu 3 lata spłonie w atmosferze, podała NASA.

Opady związane z huraganem Karina zobrazowane przez satelitę TRMM / Credit: NASA

Opady związane z huraganem Karina zobrazowane przez satelitę TRMM, 14 sierpnia 2014 / Credit: NASA

Tropical Rainfall Measuring Mission jest wspólnym projektem naukowym amerykańskiej (NASA) i japońskiej (JAXA) agencji kosmicznej. Wysłany 27 listopada 1997 roku satelita przekroczył o 3 lata swój planowy czas działania. Odczyty ciśnienia zbiorników paliwa z 8 lipca sugerują, że satelita wyczerpał cały zapas paliwa, pomijając niewielką rezerwę pozostawioną na wypadek konieczności wykonania manewrów omijania kosmicznych śmieci. Bez korygowania orbity za pomocą własnych silniczków manewrowych, orbita satelity będzie ulegała samoistnej degradacji spowodowanej oporem atmosferycznym.

Jak podała NASA w komunikacie prasowym, statek przestał utrzymywać swoją pozycję na dotychczasowej orbicie na wysokości 402 kilometrów i zaczął z niej schodzić. TRMM będzie wykonywał pomiary naukowe aż do osiągnięcia wysokości 335 km, czyli mniej więcej do początku 2016 roku, kiedy to satelita zostanie wyłączony w ramach przygotowań do wejścia w atmosferę.

Na chwilę obecną szacuje się, że wejście TRMM w atmosferę może nastąpić między majem 2016 a listopadem 2017. Planowaną strefą upadku ponad 2,5 tonowego satelity (2621 kg bez paliwa)  jest południowy Pacyfik. Inżynierowie uważają, że istnieje szansa, że niektóre fragmenty satelity przetrwają lot w atmosferze i spadną na Ziemię.

TRMM wyniósł na orbitę pierwszy w historii radar dedykowany wykrywaniu i monitorowaniu opadów atmosferycznych, przede wszystkim w postaci cyklonów, tornad i burz. Jego następcą jest wyniesiony kilka miesięcy temu Global Precipitation Measurement Core Observatory, który również jest przedsięwzięciem amerykańsko-japońskim.

(SFN, NASA)