New Horizons minęła orbitę Neptuna

Misja New Horizons (NH) to pierwsza wyprawa ku planecie karłowatej 134340 Pluton (która do 2006 roku była uznawana za planetę). Wyniesiona 19 stycznia 2006 roku sonda NH dotrze do Plutona już w przyszłym roku. 25 sierpnia minęła orbitę Neptuna.

Przelot, w trakcie którego NH zbierze informacje na temat Plutona i jego systemu księżyców, nastąpi niemal dokładnie za rok – 14 lipca 2015 roku. Po przelocie obok Plutona i przesłaniu wszystkich zebranych danych sonda NH wciąż będzie mogła przeprowadzać wartościowe obserwacje naukowe. W tej chwili trwa poszukiwanie odpowiedniego obiektu lub obiektów, które sonda NH mogłaby odwiedzić w latach 2016-2020. Są to tak zwane obiekty pasa Kuipera (ang. Kuiper Belt Object, KBO), będące lodowymi pozostałościami po uformowaniu się Układu Słonecznego 4,6 miliarda lat temu.

Pluto i Charon obserwowane przez instrument LORRI

Pluto i Charon obserwowane przez instrument LORRI (kliknij by obejrzeć ruch Charona)

Zbliżając się do Plutona sonda coraz częściej zaczyna kierować swoje instrumenty w kierunku planetki. W lipcu instrument LORRI wykonał szereg zdjęć, które pokazują ruch Charona wokół Plutona. Nie są to jeszcze zdjęcia lepsze od wykonywanych przez Teleskop Hubble. Te pojawią się dopiero na początku maja przyszłego roku. NH minie 14 lipca Plutona oraz jego pięć znanych księżyców (Charon, Hydra, Nix, Kerberos i Styx).

Po przelocie i przesłaniu wszystkich zebranych danych sonda NH wciąż będzie mogła przeprowadzać wartościowe obserwacje naukowe. W tej chwili trwa poszukiwanie odpowiedniego obiektu lub obiektów, które sonda NH mogłaby odwiedzić w latach 2016-2020. Są to tak zwane obiekty pasa Kuipera (ang. Kuiper Belt Object, KBO), będące lodowymi pozostałościami po uformowaniu się Układu Słonecznego 4,6 miliarda lat temu.

W tej chwili New Horizons znajduje się 29.67 Jednostek Astronomicznych (AU) od Ziemi. Sygnał radiowy sondy potrzebuje ponad 4 godzin, żeby dotrzeć na Ziemię.