Cygnus zdeorbitowany

Statek Cygnus odłączył się od ISS i uległ planowej deorbitacji i zniszczeniu. Przy okazji symulowano zniszczenie ISS.

Zniszczenie Cygnusa Orb-2 widziane z ISS / Credit: Alexander Gerst

Wejście w atmosferę automatycznego statku transportowego Cygnus, firmy Orbital Sciences Corp., nastąpiło w niedzielę ok. 13:15 GMT. Statek wypełniony śmieciami z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej uległ efektownemu zniszczeniu nad niezamieszkałymi rejonami południowego Pacyfiku.

Wejście w atmosferę statku zostało zsynchronizowane tak, aby ostatnią fazę deorbitacji można było obserwować z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Potraktowano to jako ćwiczenia przed zaplanowanymi obserwacjami deorbitacji i zniszczenia ostatniego europejskiego ATV-5, obecnie połączonego z ISS. Dzięki temu możemy oglądać zdjęcia ze zniszczenia statku.

Zniszczenie Cygnusa Orb-2 widziane z ISS / Credit: Maksym Surajew

Kontrolerzy misji planuję dla ATV, większego od Cygnsa, łagodne zejście z orbity, aby zbadać jak będzie wyglądała jego dezintegracja w atmosferze i ewentualna strefa upadku jego szczątków. Obserwacje ATV będą symulowały deorbitację i zniszczenie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. ISS czeka takim los, gdy członkowie konsorcjum ją utrzymujące, zdecydują o zakończeniu projektu. Nigdy dotąd tak duży obiekt kosmiczny nie był sprowadzany z powrotem do atmosfery i nie do końca wiadomo, jak będzie taki proces przebiegał.

Cygnus Orb-2 wystartował z Ziemi na pokładzie rakiety Antares 13 lipca i pozostawał połączony z ISS przez miesiąc. Statek zabrał wtedy z sobą prawie 1,5 tony zapasów i eksperymentów. W drogę powrotną astronauci załadowali do niego ponad 1,6 tony śmieci i innych niepotrzebnych już na Stacji rzeczy.

Kolejna misja Cygnusa, Orb-3, zaplanowana jest na połowę października 2014 roku.

1. Jacek Maybach na

A jak już podłączą do ISS silnik VASIMR to nie będzie można wypchnąć go w kosmos? niech sobie leci w siną dal, po co go spalać w atmosferze.

• Hubert Bartkowiak na

To chyba jeszcze nadal odległa przyszłość. Na koniec 2013 roku to nadal był “zamiar” przetestowania go na ISS. Pomijając nieukończony system zasilania Aurora.