Start rakiety Delta 4 z bliźniaczymi satelitami GSSAP

W nocy z poniedziałku na wtorek rakieta Delta 4 wyniosła bliźniacze satelity systemu obserwacji orbitalnych kolizji i innych zagrożeń dla Strategicznego Dowództwa Stanów Zjednoczonych.

Działania prowadzone przez nowoczesne państwa są w dużym stopniu zależne od operacji satelitarnych. Program GSSAP (Geosynchronus Space Situational Awareness Program) ma umożliwić Amerykanom prowadzenie szeroko zakrojonych działań związanych z obserwacją aktywności innych satelitów oraz detekcji orbitalnych zderzeń.

Przedstawiciele służb amerykańskich podkreślają, że obecnie około 170 państw ma przynajmniej jednego swojego satelitę na orbicie, a 11 nacji jest w stanie wynieść za pomocą rakiet nośnych własne urządzenia w przestrzeń kosmiczną. Wraz z tą zdolnością wiązane są możliwości związane z technologiami rakietowymi i zestrzeleniami satelitów na orbitach, czego dowiedli Chińczycy w swoim eksperymencie w 2007 roku.

Amerykanie planują uzupełnić lukę w monitoringu wcześniej nieobserwowanego bezpośrednio rejonu przestrzeni kosmicznej, tj. w okolicach orbity geostacjonarnej. Przebywają tam między innymi krytycznie istotne amerykańskie satelity konstelacji AEHF czy SBIRS. Jednostki Advanced EHF to zdolne przetrzymać zimę nuklearną satelity komunikacyjne, natomiast jednostki SBIRS umożliwiają wykrywanie każdego wystrzelenia rakiety na Ziemi, zapewniając informacje niezbędne do przeprowadzenia kontrataku.

Satelity zbudowane zostały przez znaną w branży firmę Orbital Sciences Corporation. Względnie niewielkie jednostki wyposażone zostały w sensory elektro-optyczne. Satelity będą wykorzystywane na orbitach roboczych zlokalizowanych nad i pod orbitą geostacjonarną, czyli na wysokości około 35 890 km nad Ziemią. Dwa kolejne satelity GSSAP mają zostać wyniesione za pomocą rakiety Atlas 5 w 2016 roku.

Podczas tego startu na orbitę wyniesione zostały także technologiczne satelity ANGELS (Automated Navigation and Guidance Experiment for Local Space), które poruszając się ponad konstelacją GPS będą wykorzystywać sygnały pozycyjne z amerykańskiego systemu nawigacyjnego do demonstracji manewrów wokół zużytego stopnia rakiety Delta 4.

Start miał miejsce o godzinie 1:28 CEST z Przylądka Canaveral na Florydzie przy wykorzystaniu rakiety Delta 4. Był to 368. start rakiety z rodziny Delta, 27. start rakiety Delta 4 i dwunasty w konfiguracji Medium+ (4,2). Kolejny lot tej rakiety (w konfiguracji Heavy) będzie miał miejsce w grudniu tego roku ze statkiem Orion w roli ładunku.

(SFN)