Progress w drodze na orbitę

Wczoraj wieczorem wystartował Progress M-24M. Po niecałych 6 godzinach statek zadokował do ISS.

Kolejny rosyjski statek transportowy został wystrzelony w środę 23 lipca. Oznaczony jako Progress M-24M/Progress 56P już po niecałych 6 godzinach zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta Sojuz-U z Progressem wystartowała z kosmodromu Bajkonur, rakietą Sojuz-U. Lot odbył się bez zakłóceń w planowym czasie (21:44:44 GMT; o 03:44 24 lipca czasu lokalnego). Statek wyniósł na orbitę ponad 2,5 tony żywności, paliwa i innych zapasów dla ISS.

Satelizacja nastąpiła niecałe 10 minut po starcie. Wykorzystując szybką ścieżkę podejścia Progress automatycznie zadokował do modułu “Pirs” stacji ISS już 24 lipca o 03:30 GMT. Na pokładzie znalazło się, m.in. 800 kg paliwa, 420 kg wody, 26 kg powietrza i 22 kg tlenu. Oprócz tego dostarczone zostały narzędzia, części zamienne, a także eksperymenty naukowe.

Nowy Progress pozostanie połączony ze Stacją do 27 października. W międzyczasie do ISS przycumuje piąty i ostatni europejski statek ATV, którego start planowany jest na 29 lipca.

Załoga ISS składa się obecnie z 6 osób. Dowódcą jest astronauta NASA Steve Swanson. Towarzyszy mu drugi astronauta amerykański Reid Wiseman, astronauta ESA Alexander Gerst, i trzech Rosjan: Maksim Surajew, Aleksandr Skworcow i Oleg Artemjew.

W środę załoga ISS przeprowadziła też manewr zmiany orbity, aby oddalić się od potencjalnie niebezpiecznych śmieci kosmicznych. Moduł “Zwiezda” uruchomił silniki na 32 sekundy w celu delikatnego obniżenia orbity i oddalenia się od fragmentów członu rakietowego Briz-M, wyniesionego w grudniu 2011 roku.

(SFN, SD, RIA Nowosti)