Przelot i radarowe obserwacje 2014 HQ124

8 czerwca koło Ziemi przeleciała asteroida 2014 HQ124. Kilka godzin po zbliżeniu radioteleskopy wykonały jej zdjęcia – jedne z najdokładniejszych w historii.

W dniu 8 czerwca w odległości 1,3 miliona kilometrów od Ziemi przeleciała asteroida 2014 HQ124, z grupy Aten. Zaledwie kilka godzin od zbliżenia, 370-metrowy obiekt został zobrazowany przez naziemne radioteleskopy. W ten sposób uzyskano jedne z najdokładniejszych obrazów obiektu typu NEO w historii.

Asteroida 2014 HQ124 zobrazowana przez radioteleskopy w Arecibo (górny rząd) i Goldstone (pozostałe rzędy) / Credit: Marina Brozovic i Joseph Jao, JPL- Caltech / NASA / USRA / Arecibo Observatory / NSF

Radarowe obrazy 2014 HQ124 pokazały, że asteroida ma charakter “podwójny styczny”, tj. powstała z połączenia dwóch mniejszych ciał, których zarys jest nadal rozróżnialny. Jak powiedziała analityczka danych z obserwatorium Arecibo, „obserwacje radarowe pokazały, że asteroida jest piękną, a nie bestią”, odnosząc się do określenia asteroidy jakiego używały mass-media.

Mniej więcej co szósta asteroida w sąsiedztwie Ziemi powstała w taki sposób – przez połączenie się dwóch lub więcej ciał złączonych przez wzajemne oddziaływanie grawitacyjne. Do takich należała też na przykład 25143 Itokawa, odwiedzona przez japoński próbnik Hayabusa.

Dzięki wykonaniu serii 21 obrazów radarowych przez 70-metrowy radioteleskop w Goldstone (należący do sieci łączności Deep Space Network agencji NASA) i 305-metrowy radioteleskop w Arecibo, możliwe było też wyznaczenie czasu obrotu własnego asteroidy, który oszacowano na 20 godzin. Same zdjęcia wykonano w czasie 4 godzin. Ich rozdzielczość wynosi około 3,75 metra.

Pierwszy rząd zdjęć został wykonany przez radioteleskop Arecibo. Kolejne, przez obserwatorium w Goldstone. Czas jaki minął między ostatnim zdjęciem z Arecibo a pierwszym z Goldstone wynosił 35 minut. Był to czas potrzebny do przełączenia się między antenami.

Następne zbliżenie się asteroidy 2014 HQ124 do Ziemi spodziewane jest dopiero w 2307 roku.

(UT)