NASA i Virgin Galactic wybrały pierwsze ładunki naukowo-badawcze

NASA i Virgin Galactic wybrały pierwsze ładunki naukowo-badawcze jakie mają polecieć na pokładzie SpaceShipTwo.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA i firma Virgin Group Richarda Bransona wybrały pierwsze 12 eksperymentów jakie polecą w przestrzeń kosmiczną rakietoplanem wielorazowego użytku SpaceShipTwo. Ładunki zostały zgłoszone do lotu poprzez Flight Opportunities Program NASA. Przeprowadzenie zaplanowanych w ich ramach eksperymentów będzie wymagało przebywania w warunkach mikrograwitacji, czego ma dostarczyć właśnie pojazd Virgin Galactic.

SpaceShipTwo zapewnia dużo przestrzeni i udźwigu dostępnego dla eksperymentów, które będą mogły przebywać przez kilka-kilkanaście minut w górnych warstwach atmosfery, i na skraju przestrzeni kosmicznej, w warunkach wysokiej jakości mikrograwitacji.

Jako pierwsze będą miały szanse polecieć:

• ładunek firmy Made in Space z Kalifornii – eksperyment mający pomóc w rozwoju drukarek 3D przeznaczonych do pracy w przestrzeni kosmicznej;
  • On-Orbit Propellant Storage Stability, zgłoszony przez Embry-Riddle Aeronautical University – eksperyment dotyczący technologii długiego magazynowania paliw w przestrzeni kosmicznej;
  • Electromagnetic Field Measurements, zgłoszony przez Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory – badania środowiska elektromagnetycznego wewnątrz statku kosmicznego;
  • Collisions Into Dust Experiment, zgłoszony przez University of Central Florida – będzie obserwował skutki uderzenia impaktora w analog regolitu;
  • Validating Telemetric Imaging Hardware for Crew-Assisted and Crew-Autonomous Biological Imaging – projekt z University of Florida będzie testował przyrząd do obrazowania biofluorescencji w zastosowaniach suborbitalnych, tj. wpływu przestrzeni kosmicznej na ekspresję genów;
  • Variable Radiator – demonstrator nowego systemu chłodzenia statków kosmicznych z wykorzystaniem cieczy;
  • Micro Satellite Attitude Control System – eksperyment z zakresu mechatroniki i robotyki zgłoszony przez State University of New York; ma zademonstrować nową technikę kontroli położenia dla małych satelitów;
  • Saturated Fluid Pistonless Pump Technology Demonstrator – zgłoszony przez University of Colorado, Boulder; test kriogenicznej pompy paliwa bez części ruchomych;
  • Nadajnik Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) sponsorowany przez Federal Aviation Administration (FAA), a zbudowany przez MITRE Corp. i Embry-Riddle Aeronautical University. Ma on w przyszłości pozwolić na umieszczanie takich urządzeń na pokładach pojazdów suborbitalnych i balonów stratosferycznych w celu włączenia ich w system kontroli ruchu lotniczego;
  • Facility for Microgravity Research and Submicroradian Stabilization firmy Controlled Dynamics – prototyp systemu aktywnej stabilizacji mającej poprawiać jakość mikrograwitacji wyposażonych w niego eksperymentów;
  • Suborbital Flight Environment Monitor  z Ames Research Center (NASA) – zestaw czujników do pomiaru przyspieszeń i jakości mikrograwitacji
  • Microgravity Multi-Phase Flow Experiment for Suborbital Testing z Johnson Space Center (NASA) – badania nowych technologii oczyszczania wody w przestrzeni kosmicznej.

W nocie prasowej NASA nie znalazła się informacja o planowanej dacie wyniesienia wymienionych ładunków. Według informacji na stronach Flight Opportunities Program ma być to połowa 2014 roku.

1. Romuald Puncewicz on

Tak. Plany są, tylko czy ten SpaceShipTwo.w ogóle poleci. ? Końca problemów z silnikiem na razie nie widać.