Udany chiński eksperyment izolacyjny

Zakończył się chiński eksperyment izolacyjny „Księżycowy Pałac 1”. Trzech ochotników przez 105 dni przebywało w zamkniętej biosferze.

Na początku lat 90. XX wieku dokonano dwóch eksperymentów w amerykańskiej (wówczas) prywatnej placówce o nazwie „Biosphere 2”. Zespół budynków, w których dokonywano tych eksperymentów był izolowany od pozostałej atmosfery ziemskiej. Ponadto, uczestnicy tych eksperymentów izolacyjnych starali się produkować żywność wewnątrz budynków.

Pierwszy z eksperymentów trwał dwa lata, od 26 września 1991 roku do 26 września 1993 roku. Drugi eksperyment izolacyjny trwał krócej, od 6 marca do 6 września 1994 roku. Obie „misje” przyniosły zestaw wyników oraz kontrowersji.

Na kolejny eksperyment izolacyjny w zamkniętej biosferze trzeba było czekać aż dwadzieścia lat. Na początku 2014 roku w Pekinie rozpoczął się eksperyment o nazwie „Yuegong 1” (pol. „Księżycowy Pałac 1”). Ten eksperyment izolacyjny zakończył się z sukcesem 20 maja.

Przez 105 dni trójka ochotników – dwie kobiety i jeden męzczyzna – przebywali w zamkniętej i izolowanej przestrzeni. „Księżycowy Pałac 1” osiągnął 100 procentowe ponowne wykorzystanie wody oraz tlenu. Stopień „regeneracji” żywności osiągnął 55 procent. Trójka ochotników przebywała na przestrzeni o powierzchni 160 metrów kwadratowych, składających się z dwóch kabin. Objętość tych dwóch kabin wyniosła około 500 metrów sześciennych.

Podczas eksperymentu uprawiano pięć różnych zbóż, piętnaście gatunków warzyw i jeden owoc. Materiał roślinny, który nie był zdatny do bezpośredniego spożycia przez ludzi, był podawany mącznikom, które z kolei służyły za źródło zwierzęcego białka.  Natomiast odpadki i odchody, w tym i ludzkie odchody, służyły (po oczyszczeniu) do kultywacji roślin.

Oficjalne chińskie podsumowania tego eksperymentu utrzymują, że „Księżycowy Pałac 1” jest krokiem ku załogowej misji księżycowej oraz zbudowaniu bazy na Srebrnym Globie. Warto tu jednak zaznaczyć, że obecnie Chiny nie realizują załogowego programu księżycowego – średnioterminowym celem jest budowa kilkumodułowej stacji orbitalnej, podobnej do radzieckiej/rosyjskiej stacji Mir. Ta stacja ma rozpocząć funkcjonowanie około 2020 roku. Pierwszego Chińczyka na Księżycu możemy się zatem spodziewać nie wcześniej niż przynajmniej 5-10 lat później, jeśli rzeczywiście Chiny zdecydują się wybrać na Srebrny Glob.