Start rakiety Vega z kazachskim KazEOSat-1

30 kwietnia 2014 wystrzelono europejską rakietę nośną Vega. Na orbitę pomyślnie dostarczony został kazachski satelita obserwacji Ziemi.

Do trzeciej w historii misji rakiety Vega doszło w środę o godzinie 3:35 CEST z europejskiego portu kosmicznego Kourou w Gujanie Francuskiej. Na orbitę polarną wyniesiony został satelita DZZ-HR, należącego do Kazachstanu. Start został opóźniony z poniedziałku na skutek problemu technicznego z wentylacją ładunku rakiety.

Satelita o masie startowej 830 kilogramów i długości 3,7 metrów dostarczony został na orbitę o wysokości około 750 kilometrów. Satelita oficjalnie będzie nazywany KazEOSat 1 i jest to pierwsze takie urządzenie obserwacji Ziemi na orbicie należące do Kazachstanu. Znajdujący się na wyposażeniu satelity teleskop optyczny będzie wykonywał zdjęcia o rozdzielczości około 1 metra.

Satelitę skonstruował koncern Airbus Defence and Space, wcześniej znany jako EADS Astrium. W ramach podpisanej w 2009 roku umowy na budowę tego urządzenia, uwzględniono również szkolenie 60 kazachskich kontrolerów oraz inżynierów technologii satelitarnych. Koncern ma również dostarczyć sprzęt przeznaczonych do integracji satelitów oraz ich testów, który budowany jest w Astanie. W ramach wycenianej na około 230 mln euro zaplanowano również budowę mniejszego satelity obserwacyjnego – KazEOSat 2. Jego wyniesienie powinno nastąpić z kosmodromu w Bajkonurze w czerwcu za pomocą rakiety Sojuz.

KazEOSat 1 ma funkcjonować przez około 7 lat. W tym czasie zapewni władzom w Kazachstanie możliwość mapowania i obrazowania, wzmacniając obszary bezpieczeństwa, kontroli granic, reakcji na kataklizmy, zarządzania zasobami oraz monitorowania środowiska. Pierwsze zdjęcia z tego satelity powinny zostać ściągnięte na Ziemię już w przeciągu paru dni.

W czasie kolejnych, zaplanowanych lotów rakiety Vega wyniesione mają zostać ładunki Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Izraela oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA i jej członków. Łącznie w manifeście dla rakiety Vega przewidzianych jest na tę chwilę 10 satelitów do wyniesienia. Najbliższy start tej rakiety powinien nastąpić pod koniec tego roku. Ładunkiem będzie eksperymentalny statek powrotny agencji ESA o nazwie Intermediate Experimental Vehicle.

(SFN)