Dwa tygodnie do przelotu 2014 HQ124

Za dwa tygodnie, 8 czerwca, dojdzie do przelotu planetoidy 2014 HQ124. Jest to obiekt potencjalnie zagrażający Ziemi i jednocześnie największy wykryty w ostatnich latach.

Od czasu do czasu w okolice Ziemi zbliżają się małe planetoidy oraz komety. Te obiekty zbiorczo się nazywa NEO (ang. Near Earth Objects). Szczególną grupą obiektów NEO są te, które potencjalnie mogą zagrozić naszej planecie – noszą oznaczenie PHO (ang. Potentially Hazardous Object). Są to obiekty, które mają wystarczająco duże rozmiary (>100 metrów średnicy), by przedrzeć się przez atmosferę Ziemi i wyrządzić poważne szkody na powierzchni naszej planety (np. bardzo duże tsunami). Aktualnie na liście obiektów PHO znajduje się ponad tysiąc planetoid i kilkadziesiąt komet.

Planetoida 2014 HQ124

Planetoida 2014 HQ124 / Credits – P. Lake Q62

Większość planetoid typu NEO ma rozmiary rzędu zaledwie kilku lub kilkunastu metrów. Nie są to zatem obiekty zdolne do poważnego zagrożenia Ziemi. Większych obiektów jest znacznie mniej i są one odkrywane dość rzadko. W tym roku odkryto jeden duży obiekt PHO, który otrzymał oznaczenie 2014 HQ124.

Do odkrycia planetoidy 2014 HQ124 doszło 23 kwietnia dzięki kosmicznemu teleskopowi Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Aktualnie WISE prowadzi trzyletnią misję dodatkową, której celem jest poszukiwanie obiektów NEO. WISE jest w tej chwili jedynym obserwatorium, które jest w stanie wyszukiwać słabych obiektów bliskich Ziemi w okolicach południowego bieguna niebieskiego. Bez WISE do wykrycia 2014 HQ124 doszłoby znacznie później, być może na początku czerwca, kiedy obiekt stanie się stosunkowo jasny i będzie się dość szybko poruszać.

Średnica 2014 HQ124 jest szacowana aktualnie na około 520 metrów. Jest to największy obiekt odkryty w ostatnich latach, o przynajmniej 50 metrów większy od 2013 TV135, innej planetoidy typu PHO wykrytej w zeszłym roku. Średnica 2014 HQ124 jest około 30 razy większa od bolidu czelabińskiego.

2014 HQ124 dokona dość bliskiego przelotu obok Ziemi już za dwa tygodnie, 8 czerwca. Minimalny dystans wyniesie 3,25 odległości pomiędzy Ziemią a Księżycem, czyli około 1,25 miliona kilometrów. W takiej odległości od Ziemi rocznie przelatuje przynajmniej kilkadziesiąt (wykrytych) planetoid, jednakże znakomita większość z nich jest przynajmniej rząd wielkości mniejsza.

Uderzenie 2014 HQ124 w Ziemię miałoby katastrofalne skutki dla naszej cywilizacji. Na szczęście, w najbliższej przyszłości nie ma ryzyka impaktu 2014 HQ124. Dopiero w 2186 roku może dojść do zbliżenia tej planetoidy na odległość podobną do tej z 8 czerwca 2014 roku. Przeloty dla kolejnych setek lat jak na razie są znane ze zbyt małą dokładnością, aby móc wyznaczyć odległość następnych przelotów.

2014 HQ124 prawdopodobnie będzie celem obserwacji radarowych w momencie zbliżenia. Wówczas poznamy kształt i rzeczywiste rozmiary tej planetoidy. Możliwe, że zarejestrowane zostaną wówczas szczegóły powierzhni tego obiektu takie jak większe kratery, doliny lub wzgórza.

Nagranie w tym artykule prezentuje ruch 2014 HQ124 uzyskane przez obserwatorium Siding Spring Observatory Q62.

1. Łukasz Rybiński on

Kiedy opublikujecie jakieś aktualizacje wiadomości o tej ciekawej planetoidzie?