Battiston nowym szefem ASI

Roberto Battiston zastąpił Enrico Saggesea na stanowisku prezesa włoskiej ASI.

Minister edukacji, szkolnictwa wyższego i nauki Włoch, Stefania Giannini w dniu 16 maja 2014 roku mianowała Roberto Battisona na prezesa Włoskiej Agencji Kosmicznej ASI. Battisto zastąpił na tym stanowisku prof. Aldo Sandulliego, który sprawował komisaryczny nadzór nad ASI od czasu wszczęcia dochodzenia przeciw poprzedniemu prezesowi, Enrico Saggesemu.

Robert Battisto urodził się w 1956 w Trydencie, gdzie mieszka nadal. Z wyróżnieniem ukończył w 1979 roku fizykę na Scuola Normalne w Pizie. Jest profesorem fizyki eksperymentalnej na Uniwersytecie Trydenckim i dotychczas pracował w Narodowym Instytucie Fizyki Jądrowej INFN. Pełnił tam rolę przewodniczącego komisji ds. fizyki cząstek kosmicznych i członka Trydenckiego Instytutu Fizyki Podstaw i Stosowanej, TIFPA. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród.

„Dziękuję minister za jej zaufanie. Moja satysfakcja wiążę się ze świadomością odpowiedzialności z jaką wiąże się to stanowisko. Poświęcę się Agencji, aby po momentach trudności, przywrócić jej rolę w sektorze kosmicznym i sprawić, aby znów odgrywała znaczącą rolę w rozwijaniu przemysłowej i naukowej działalności w przestrzeni kosmicznej”, powiedział Battisto komentując informację o jego mianowaniu.

Saggasemu, którego mianowanie, jeszcze przez Berlusconiego, od początku było kontrowersyjne z uwagi na jego pracę w firmie Finmeccanica – największego podwykonawcy ASI, służby śledcze zarzucają niegospodarność i oszustwa finansowe, jak fakturowanie nigdy niewykonanych usług, czy też wydanie ponad 900 000 EUR z publicznych pieniędzy na sfinansowanie 33 osobowej wycieczki do Kalifornii, aby obejrzeć start rakiety do którego w końcu nie doszło. Dziewięciodniowy pobyt w USA obejmował zakwaterowanie w luksusowym hotelu i przelot klasą biznes.

(ASI, PhysicsWorld)