Większe spadki meteorytów od 2000 do 2013 roku

Fundacja B612 opublikowała nagranie prezentujące miejsca, w których nastąpiły większe spadki meteorytów od 2000 roku. Prawie wszystkie spadki nastąpiły ponad oceanami.

Jak często w Ziemię uderzają różnej wielkości meteoryty? Naukowcy szacują, że każdego dnia na Ziemię średnio spada ponad 40 ton materii z Układu Słonecznego. Większość tej materii to pył i niewielkie okruchy, które spalają się w górnych warstwach atmosfery pod postacią „spadających gwiazd”, czyli meteorów. Czasem jednak zdarzają się wtargnięcia większych odłamków w atmosferę.

Najbardziej znany przypadek spadku dużego „kosmicznego intruza” ostatnich czasów to meteoryt Czelabiński, który 15 lutego 2013 roku wyrządził dość duże szkody w rejonie Czelabińska w Rosji. Ten obiekt miał średnicę około 18-20 metrów, miał masę 12-13 tysięcy ton, czyli prawie 2 x więcej od metalowego szkieletu wieży Eiffela.  W przeszłości zdarzały się jeszcze większe spadki, powodujące masowe wymierania na Ziemi. Najbardziej znany z takich spadków nastąpił 66 milionów lat temu, gdy planetoida o średnicy 10-15 km zakończyła okres dominacji dinozaurów na Ziemi.

Jak dużo meteorytów spadło na Ziemię w ostatnich latach? Niedawno fundacja B612 opublikowała nagranie ze wszystkimi większymi spadkami od 2000 roku. Przez pojęcie „większe” fundacja B612 uważa takie, podczas których wyzwolona energia przekroczyła 1 kilotonę TNT.  Takich spadków od 2000 do końca 2013 roku było aż 26, co można zobaczyć na poniższym nagraniu.

Dla porównania wartości rzędu 10-20 kiloton TNT są porównywalne z bombami atomowymi, które zrzucono na Japonię pod koniec II Wojny Światowej. Z kolei największy spadek z lat 2000-2013 wyzwolił energię ponad 600 kiloton TNT.

Większość ze spadków nastąpiła nad oceanami oraz obszarami niezamieszkałymi. Istnieje jednak pewne ryzyko, że niektóre planetoidy spadną tam, gdzie mieszkają ludzie lub znajduje się infrastruktura. Dlatego potrzebny jest program SSA (Space Situational Awareness), który zajmuje się poszukiwaniem planetoid bliskich Ziemi.