Więcej wyjątków w stosunkach NASA-Rosja

Departament Stanu poczynił dalsze wyjątki od ogólnego zakazu kontaktów NASA z przedstawicielami Rosji.

Wprowadzony odgórnie zakaz wszelkich kontaktów pracowników administracji rządowej USA i jej agencji, w tym NASA, z przedstawicielami instytucji rosyjskich zaczął tracić na wyrazistości. Od samego początku głównym wyjątkiem była współpraca przy Międzynarodowej Agencji Kosmicznej. Wymuszone było to faktem, że ISS nie może fizycznie istnieć bez współpracy USA i Rosji.

Allard Beutel z sekcji serwisów informacyjnych działu relacji zewnętrznych NASA mówi jednak, że NASA nie zaprzestała współpracy przy kilku wspólnych projektach. Potwierdzają to rosyjskie agencje prasowe RIA Nowosti i Głos Rosji. Dzięki Departamentowi Stanu, spod zakazu zostało wyjęte zbliżające się 40. posiedzenie COSPAR w Moskwie, współpraca przy 4 misjach z udziałem rosyjskich instrumentów naukowych, i program Bion. Według Beutela USA wstrzymały współpracę przy misji do Wenus, programu satelitarnego monitoringu Syberii i użytkowaniu rosyjskich tuneli aerodynamicznych.

Prezydent Rosji Władimir Putin spotkał się w miniony piątek z przewodniczącym COSPAR, Giovannim Bignamin. Jubileuszowa 40. sesja COSPAR obędzie się w sierpniu 2014. Bez zdjęcia zakazu przedstawiciele administracji amerykańskiej, w tym NASA, nie mogli by wziąć w nim udziału.