Rosja: NASA krzywdzi tylko siebie

Jednostronne zerwanie stosunków z Rosją przez NASA, będzie kłopotem tylko dla amerykańskiej agencji – komentują przedstawiciele Rosji.

Wczoraj wieczorem NASA opublikowała decyzję, narzuconą przez administrację centralną, o zerwaniu wszelkich kontaktów z Rosją. Wyjątkiem są prace związane z Międzynarodową Stacją Kosmiczną.

Jednostronne zerwanie współpracy z Rosją będzie dokuczliwe tylko dla amerykańskiej agencji kosmicznej, ocenia Aleksander Koptew, łącznik NASA w rosyjskim centrum kontroli lotu, którego cytuje “Głos Rosji” i ITAR-TASS. Według niego, strona rosyjska nie otrzymała żadnego oficjalnego dokumentu na ten temat. Póki to się nie stanie, nie będzie raczej oficjalnej odpowiedzi ze strony Rosji.

Według Koptewa trudno powiedzieć na co będzie miała wpływ deklaracja NASA. Wskazał on, że poza ISS, NASA aktywnie współpracuje z Instytutem Badań Kosmicznych Rosyjskiej Akademii Nauk. Instytut ten opracował spektrometr Dynamic Albedo of Neutrons, który znalazł się na wyposażeniu łazika marsjańskiego “Curiosity”. Zakaz kontaktu pracowników NASA z Rosjanami może mieć tu zastosowanie, ale Koptew nie mógł tego potwierdzić.

Jak mówi Koptew, większość współpracy między Rosją a USA odbywa się na korzyść USA: “Podejmując takie decyzje, szkodzą tylko sobie”.

(Głos Rosji, Itar-tass)