Misja Rosetta: lądownik Philae obudzony

Lądownik Philae znajdujący się na sondzie Rosetta został pomyślnie wyprowadzony ze stanu hibernacji.

Od 20 stycznia sonda Rosetta wznowiła działanie po długim okresie przebywania w stanie hibernacji. Obsługa przeprowadza obecnie testy funkcjonowania poszczególnych instrumentów sondy. Pierwszych z nich, OSIRIS, przesłał już pierwsze zdjęcia.

Na sondzie znajduje się też stukilogramowy lądownik Philae, który w listopadzie tego roku ma osiąść na jądrze komety 67P/Czuriumow-Gieriasimenko – celu podróżu Rosetty. W piątek 28 marca o godzinie 15:00 w centrum kontroli lądownika w niemieckiej Kolonii odebrano pierwsze sygnały świadczące o prawidłowym wybudzeniu się lądownika ze stanu hibernacji.

Wydarzenie skomentował prezes francuskiej agencji kosmicznej CNES, Jean-Yves Le Gall: “Misja Rosetta jest jednym z najważniejszych wydarzeń kosmicznych 2014 roku. Cieszę się, że lądownik Philae został pomyślnie wybudzony. To powód do dumy każdej osoby zaangażowanej w tej niezwykły projekt. Rosetta wydaje się pracować bez zarzutu, mimo 10 lat od startu, co jest prawdziwym technologicznym osiągnięciem. CNES jest zaangażowany w tę misję od jej początku, i będzie teraz bacznie monitorował Philae z centrum kontroli w Tuluzie, przygotowując go do kontaktu z kometą w drugiej połowie tego roku”.

W misję zaangażowanych jest ponad 300 naukowców i 100 inżynierów z całej Europy. Obowiązki związane z projektem podzielone są między cztery ośrodki. ESOC w Darmsztadzie zajmuje się kontrolą orbitera Rosetta. Madrycki ESAC zajmuje się operacjami naukowymi Rosetty. Ośrodek niemieckiej agencji kosmicznej DLR zajmuje się nadzorem nad lądownikiem. Centrum Nawigacji i Operacji Naukowych (SONC) w Tuluzie zajmuje się zaś wyznaczeniem trajektorii opadania Philae, a także planowaniem badań i przetwarzaniem ich wyników, oraz przechowywaniem zebranych danych.

Niemal cały kwiecień pracownicy z SONC poświęcą na sprawdzanie wszystkich systemów pokładowych lądownika, w celu upewnienia się, że pracują prawidłowo po okresie przebywania w stanie uśpienia. W międzyczasie programiści lądownika załadują do niego oprogramowanie związane z fazą opadania i osiadania na komecie. Philae ma być pierwszym statkiem kosmicznym, który wyląduje na jądrze kometarnym. Celem misji jest 67P/Czuriumow-Gieriasimenko, znajdująca się obecnie 650 milionów kilometrów od Ziemi. Philae ma zbadać jądro komety za pomocą 10 instrumentów naukowych. Jeden z nich, MUPUS, powstał przy istotnym udziale polskiego Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

Maj i czerwiec dwudziestoosobowa obsługa lądownika spędzi na ćwiczeniach i symulacjach przygotowujących ich i Philae do lądowania na komecie. Również w trakcie lata, od lipca do września, podjęty zostanie wybór miejsca lądowania.

Następne etapy misji Rosetta w roku 2014:

• kwiecień – testy urządzeń po wybudzeniu z hibernacji
  • 21 maja – pierwsza korekta orbity w celu spotkania z kometą
  • maj-czerwiec – seria manewrów zbliżających do komety
  • lipiec – pierwsze zdjęcia jądra komety
  • 6 sierpnia – Rosetta wchodzi “na orbitę” jądra kometarnego
  • sierpień-październik – wybór miejsca lądowania i lądowanie
  • grudzień – faza “eskortowania” komety

Bieżące informacje o misji Rosetta można znaleźć na blogu misji na stronach ESA.

(CNES)