Polska z dostępem do COSMO-SkyMed

Włochy i Polska podpisały porozumienie o dostępie do pierwszej i drugiej generacji systemu rozpoznania satelitarnego COSMO-SkyMed.

We wtorek 25 marca w obecności sekretarza stanu w MON Czesława Mroczka oraz ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce J.E. Riccardo Guarigli podpisane zostało „Porozumienie implementacyjne pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Włoskiej w sprawie zapewnienia Polsce praw dostępu do Systemu „Cosmo-SkyMed Seconda Generazione” (CSG) oraz Pozyskania Polskiego Naziemnego Segmentu Wojskowego Użytkownika (P-DUGS)”.

Porozumienie umożliwi Siłom Zbrojnym RP uzyskanie dostępu do włoskiego satelitarnego systemu rozpoznania obrazowego w ramach obowiązującej umowy międzynarodowej dotyczącej zasad i warunków polskiego dostępu do systemów COSMO-SkyMed (CSK) oraz COSMO-SkyMed Seconda Generazione (CSG), podpisanej przez Ministrów Obrony Polski i Włoch 3 września 2012. System ma być komplementarny do planowanego przez Polskę własnego systemu satelitarnej obserwacji Ziemi, z własnym satelitą EO.

Podpisy na dokumencie złożyli: szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, pełniący funkcję przewodniczącego Polsko-Włoskiego Komitetu Sterującego oraz dyrektor włoskiego Departamentu Programów Uzbrojenia generał broni Enzo Vecciarelli.

To wielka satysfakcja pracować z profesjonalistami. Jestem pewien, że to nie kończy naszej wzajemnej, wojskowej współpracy – powiedział podczas spotkania gen. Enzo Vecciarelli.

Podpisanie umowy polsko-włoskiej / Credits: mjr R. Siemaszko - DPI MONPorozumienie pozwoli wojsku na całodobowe korzystanie z radarowego zobrazowania satelitarnego dostarczanego przez konstelację satelitów podwójnego użytku COSMO-SkyMed, zarówno istniejącej 1. generacji, jaki i planowanej 2. generacji. Radary satelitów COSMO-SkyMed pracują w paśmie X (9,6 Ghz, 3,1 cm) i średnio co 12 godzin wykonują zobrazowanie powierzchni ziemi i oceanów. Ich optycznym uzupełnieniem jest francuski system Pleiades. Centrum kierowania konstelacją znajduje się we włoskim Fucino.

Z włoskim centrum przetwarzania danych w Materze będzie ściśle współpracowało powstające w Polsce wojskowe centrum rozpoznania satelitarnego w podwarszawskich Białobrzegach. Centrum powstaje w ramach wieloletniej polityki rozbudowy cywilnych i wojskowych środków rozpoznania, ujętej w planach MON i Ministerstwa Gospodarki. Pierwsze zdjęcia z COSMO-SkyMed powinny trafić do Białobrzegów w latach 2016/2017.

Konstelacja COSMO-SkyMed została wyniesiona na orbitę w latach 2007-2010. Satelity mogą zobrazować wyznaczony obszar w czasie od 1 do 12 godzin, zwracając dziennie nawet 450 zdjęć radarowych. Satelity są oparte o platformę PRIMA firmy Alcatel. Radary powstały w Alcatel Alenia Space, obecnie Thales Alenia Space. Operatorem jest Telespazio, a działanie finansuje Włoska Agencja Kosmiczna i włoskie ministerstwa obrony oraz szkolnictwa wyższego i badań naukowych.

(MON/Altair)