Jak przechwycić asteroidę – pyta NASA

NASA szuka pomysłów na rozwój technologii związanych z przechwytywaniem i zmianą trajektorii lotów asteroid.

W ramach Asteroid Redirect Mission, pośredniego kroku w kierunku wysłaniu ludzi na Marsa, amerykańska agencja kosmiczna NASA szuka propozycji badań mających się przyczynić do rozwoju technologii związanych z przechwytywaniem asteroid i zmianą ich kierunku lotu.

W miniony piątek NASA wydała, tzw. broad agency announcement, dotyczące zbierania propozycji badań nada takimi zagadnieniami jak systemy przechwytywania asteroidów, czujników zbliżeniowych, adaptacji statków komercyjnych na potrzeby Asteroid Redirect Mission, a także nad potencjalnymi możliwościami współpracy przy ładunkach drugorzędnych (wynoszonych “przy okazji”) i misjach załogowych.

Jak powiedział William Gerstenmaier, wicedyrektor NASA ds. operacji i eksploracji załogowej, “NASA nie ustaje w pracach nad koncepcjami misji i w miarę jak rozszerza swój horyzont eksploracji przestrzeni kosmicznej, zaczyna poszukiwać nowych, innowacyjnych pomysłów”. “Aby dosięgnąć Marsa, będziemy polegali na nowych technologiach i możliwościach rozwiniętych poprzez Inicjatywę Asteroidową. Czekamy również na ekscytujące pomysły spoza NASA, które to mogłyby pomóc nam zrealizować tę wizję”.

Na ową Inicjatywę Asteroidową (Asteroid Initiative) składają się programy Asteroid Grand Challenge i Asteroid Redirect Mission. Pierwszy z nich nakierowany jest na przyspieszenie prac nad obroną planetarną pod kątem zagrożenia asteroidami, drugi skupia się na możliwościach przechwycenia i badania ciał niebieskich typu near-Earth objects (NEO). Asteroid Redirect Mission ma przebiegać w 3 etapach:

• identyfikacja celu – znalezienie asteroidy interesującej z naukowego punktu widzenia i o orbicie sprzyjającej przechwyceniu
  • przechwycenie celu – przechwycenie asteroidy i skierowanie jej na stabilną orbitę wokółksiężycową
  • eksploracja celu – wysłanie misji załogowej rakietą SLS i statkiem Orion w celu zbadania celu i pobrania jego próbek

NASA planuje wybrać 25 propozycji i przeznaczyć na nie około 6 milionów USD. Realizacja kontraktów miałaby zacząć się jeszcze w tym roku.

Publikacji ogłoszenia towarzyszyło będzie Asteroid Initiative Opportunities Forum, zaplanowane na 26 marca. Forum będzie stanowiło miejsce udzielania informacji o statusie koncepcji i badań związanych z Asteroid Redirect Mission. Wydarzenie ma także stworzyć zainteresowanie tym tematem, i programem Asteroid Grand Challenge w ogólności, wśród opinii publicznej. W NASA TV będzie można śledzić transmisję z forum.