Pierwszy lot Oriona przesunięty na koniec 2014

Debiutancki lot nowej kapsuły NASA został przesunięty na koniec 2014 roku. Opóźnienie powstało w wyniku zmian w rozkładzie lotów rakiety Delta IV Heavy.

Data startu misji Exploration Flight Test 1 (ETF-1) została przesunięta na grudzień 2014 roku. Według NASA misja miałaby się rozpocząć 4 grudnia, lecz US Air Force podaje termin późniejszy (15.12). Wcześniej lot Oriona był wyznaczony na wrzesień. Opóźnienia są efektem przetasowania w rozkładzie lotów rakiety Delta IV Heavy. Przed misją ETF-1 na rakiecie Delta poleci satelita programu GSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program), wojskowego systemu monitoringu satelitów na wysokich orbitach. Wpływ na rozkład lotów miała również analiza problemu z górnym stopniem rakiety.

Tym samym niewiele czasu zostanie od testowego lotu Oriona do planowanego na kwiecień 2015 roku przeglądu CDR (Krytyczny Przegląd Projektu). Może mieć to wpływ na dalsze opóźnienia projektu. Na chwilę obecną zaplanowane są dwa kolejne loty Oriona. Bezzałogowy lot wokółksiężycowy na koniec 2017 roku oraz załogowa misja w kierunku przechwyconej wcześniej asteroidy w 2021 roku. Niektórzy analitycy programu załogowego NASA uważa, iż ambitny lot astronautów do asteroidy raczej nie odbędzie się w terminie, o ile w ogóle do niego dojdzie. Powodem będzie chociażby brak czasu na zrealizowanie wcześniejszej misji, która przechwyci asteroidę i umieści ją na wysokiej orbicie okołoziemskiej lub okołoksiężycowej. Część środowisk politycznych w USA również nie patrzy przychylnie na lot do asteroidy. Jednocześnie wraz z postępami SpaceX, która planuje pierwszy rok ciężkiej rakiety Falcon Heavy na 2015 rok, coraz trudniej będzie umotywować rozwój drogiego programu eksploracyjnego NASA i gigantycznej rakiety SLS.

Testowy lot Oriona będzie krótki. Misja potrwa kilka godzin, w czasie których przetestowane będą głównie systemy awioniki, osłony termicznej oraz spadochrony kapsuły. Ta pozostanie przez cały czas lotu przyłączona do górnego stopnia rakiety Delta IV.

(NSF)