Sojuz TMA-10M na Ziemi

Zakończyła się 166 dniowa wyprawa rosyjskiej kapsuły Sojuz TMA-10M. Na Ziemię powróciło trzech kosmonautów – dwóch Rosjan i jeden Amerykanin.

Start misji Sojuz TMA-10M nastąpił 25 września o godzinie 22:58 CEST. Niespełna sześć godzin później, o 04:45 CEST, nastąpiło przyłączenie kapsuły Sojuz do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Na pokładzie Sojuza znalazło się trzech kosmonautów: Oleg Kotow (Rosja), Siergiej Riazanskij (Rosja) i Michael Hopkins (USA).

Po 166 dniach spędzonych w kosmosie nastąpił koniec misji kapsuły Sojuz TMA-10M. Jedenastego marca, tuż po godzinie 02:00 czasu środkowoeuropejskiego nastąpiło odłączenie Sojuza TMA-10M od ISS. Poniżej prezentujemy nagranie z tego wydarzenia.

{youtube}ZtxIWh-N9mM{/youtube}
Odłączenie Sojuza TMA-10M od ISS / Credits – NASA TV

Następnie, o 04:30 CET nastąpił manewr deorbitujący i Sojuz rozpoczął schodzenie z orbity. Lądowanie na stepach Kazachstanu nastąpiło o godzinie 05:24 CET. W miejscu lądowania szybko pojawiły się śmigłowce wraz z zespołem ludzi odpowiedzialnych za podjęcie kosmonautów. Wszyscy trzej kosmonauci są w dobrym stanie po prawie sześciu miesiącach spędzonych na orbicie.

{youtube}tJBY2OBqIWM{/youtube}
Sojuz TMA-10M na Ziemi / Credits – NASA TV

W najbliższych godzinach Oleg Kotow i Siergiej Riazanskij powrócą do Gwiezdnego Miasteczka, a Michael Hopkins zostanie bezpośrednio przetransportowany do Houston w USA.

Kolejne ważne wydarzenie związane z ISS to start bezzałogowej misji CRS-3, zaplanowane na 16 marca. Z kolei na 25 marca na godzinę 22:15 CET zaplanowano start misji załogowej Sojuz TMA-12M. Do tego czasu na pokładzie ISS pozostanie trzech rezydentów. Aktualnym dowódcą na Stacji jest Japończyk Koichi Wakata.