Sentinel-1A w Kourou

Pierwszy satelita programu Copernicus jest już na terenie kosmodromu Kourou. Na orbitę ma trafić w kwietniu tego roku.

Sentinel-1A, pierwszy satelita dedykowany programowi obserwacji Ziemi Copernicus, prowadzonego przez Europejską Agencję Kosmiczną na zlecenie Komisji Europejskiej, trafił 22 lutego na teren Gujańskiego Centrum Kosmicznego w Kourou. Satelita został zaprojektowany i zbudowany przez Thales Alenia Space.

Celem programu Copernicus, wcześniej nazywanego GMES, jest zapewnienie krajom członkowskim i obywatelom Unii Europejskiej niezależnego dostępu do danych dotyczących naszej planety: od zdjęć satelitarnych, przez obrazy radarowe, po pomiary stanu atmosfery. Z informacji tych będą korzystały instytucje unijne, kraje członkowskie, a przede wszystkim przedsiębiorstwa europejskie.

Sentinel-1A ma zostać wyniesiony na orbitę w kwietniu 2014 roku, pierwszym startem rakiety Sojuz w tym roku. Montaż satelity zakończył się w zakładach Thales Alenia Space w Rzymie, a do Kourou trafił po testach końcowych we francuskim Cannes. TAS odpowiada za budowę misji Sentinel-1 (statki A i B) i za misję Sentinel-3. Sercem misji Sentinel-1A jest radar z syntetyczną aperturą pracujący w paśmie C. Został on zaprojektowany i zbudowany przez włoską część firmy TAS. Antenę radaru opracował i zbudował Airbus Defence & Space.

Satelita został oparty o włoską platformę Prima. Ma masę około 2300 kilogramów. Będzie okrążał Ziemię po orbicie o wysokości ok. 700 kilometrów. Generowane obrazy radarowe będą miały rozdzielczość od 5 do 25 metrów. Mają one zapewnić ciągłość zbierania danych z nieaktywnymi już europejskimi misjami ERS i Envisat.

Siostrzany Sentinel-1B jest obecnie montowany w zakładach TAS pod Rzymem. Ma zostać wyniesiony w kosmos w ostatnim kwartale 2015 roku. Misje Sentinel-2 i 3 będą poświęcone monitorowaniu mórz i oceanów. Sentinel-4 i 5, meteorologii i klimatologii.