Mars InSight: Francuzi dostarczą przyrząd SEIS

Szefowie francuskiej i amerykańskiej agencji kosmicznej zawarli porozumienie w sprawie przyrządu SEIS dla sondy Mars InSight.

10 lutego prezes francuskiej agencji kosmicznej CNES, Jean-Yves Le Gall, i dyrektor amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, Charles Bolden, podpisali porozumienie formalizujące wkład CNES-u w amerykańską misję Mars InSight, tj. sejsmometru SEIS.

Uroczystość miała miejsce podczas trwającej oficjalnej wizyty prezydenta Francji François Hollande’a w USA. Uczestniczyli w niej również minister nauki i szkolnictwa wyższego Francji, Geneviève Fioraso, i John Holdren, dyrektor Biura Polityki Naukowej i Technologicznej.

Francuzi w misję Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport (InSight) włączą swój sejsmometr SEIS (Seismic Experiment for Interior Structures). Będzie to przyrząd, który pozwoli wejrzeć w budowę wewnętrzną Czerwonej Planety, nadal stosunkowo słabo poznaną. Mars Insight, 12. misja NASA w cyklu Discovery, ma zostać wystrzelona w marcu 2016 roku. SEIS powstaje przy udziale CNES i Institut de Physique du Globe de Paris.