Udany amerykański spacer EVA-24 (21.12.2013)

Sukcesem zakończył się pierwszy z dwóch lub trzech awaryjnych spacerów kosmicznych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W przestrzeń kosmiczną wyszli astronauci Mastracchio i Hopkins.

Półtora tygodnia temu, 11 grudnia 2013, doszło do awarii jednego z trzech systemów chłodzenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Ma to duże znaczenie dla prac na pokładzie Stacji, gdyż ISS generuje duże ilości ciepła, które musi być odprowadzane. W szczególności wszystkie systemy wewnątrz ciśnieniowych modułów Stacji, w tym eksperymenty naukowe, wymagają chłodzenia. Do chłodzenia wykorzystuje się amoniak (NH3) oraz zestaw bardzo dużych radiatorów, ponieważ oddawanie ciepła w warunkach próżni jest znacznie trudniejsze niż przy normalnym ciśnieniu atmosferycznym.

Awaria miała miejsce po amerykańskiej stronie ISS w obwodzie „A” i zostało zlokalizowane w pompie chłodziwa. Większą część chłodzenia przejął drugi obwód chłodzenia („B”). Ten obwód nie może jednak w pełni obsłużyć modułów “Harmony” i dołączonego do niego europejskiego “Columbusa” i japońskiego “Kibo”. Zadecydowano zatem o wyłączeniu części eksperymentów naukowych w tych modułach.

W ciągu kolejnych dni trwała analiza awarii. Tydzień po awarii zadecydowano, że odbędą się dwa lub trzy spacery kosmiczne (EVA). Jednocześnie zadecydowano najpierw o opóźnieniu o dzień a potem odłożeniu na styczeń lotu amerykańskiego bezzałogowego pojazdu zaopatrzeniowego Cygnus do ISS. Daty EVA wyznaczono na 21, 23 i 25 grudnia.

Pierwszy z naprawczych EVA rozpoczął się 21 grudnia o godzinie 13:01 CET. Spacer otrzymał oznaczenie EVA-24. W przestrzeń kosmiczną wyszli astronauci Rick Mastracchio i Michael Hopkins. Co ciekawe Mastracchio ma już doświadczenie przy pracach naprawczych tego typu, gdyż 3 lata temu dokonywał podobnego EVA. Ten spacer zaplanowano na około sześć i pół godziny.

Spacer EVA-24 zakończył się po pięciu godzinach i 28 minutach, z powodu powoli pogarszającego się samopoczucia Ricka Mastracchio. Do tego czasu astronautom udało się odłączyć przewody dostarczające chłodziwo do pompy (drugie zdjęcie w galerii tego artykułu), odłączyć konektory zasilające pompę, przygotować zapasową pompę do transportu na miejsce prac oraz wyprowadzenia zepsutej pompy ze swojego stanowiska na czasowe miejsce przechowywania. Na tym zakończono EVA-24.

Mimo, że ten spacer trwał krócej niż zakładano, astronautom udało się wykonać więcej zadań niż planowano. Kolejny spacer (EVA-25) naprawczy nastąpi już 23 grudnia i jeśli się powiedzie, to astronauci nie będą musieli odbywać kolejnego spaceru (EVA-26) 25 grudnia. Wiele jednak zależy od prac podczas EVA-25 oraz późniejszych testów zapasowej pompy.

(PFA, NSF)