Spaceflight i NanoRacks, czyli satelity z ISS

Firmy Spaceflight i Nanoracks zawiązały formalną współpracę dotyczącą komercyjnego umieszczania satelitów na orbicie z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Amerykańskie firmy Spaceflight i Nanoracks podpisały porozumienie o wspólnym projekcie komercyjnego umieszczania małych satelitów na orbicie z pokładu stacji kosmicznej ISS.

Nanoracks, istniejąca od 2009 roku, wynosi małe ładunki eksperymentalne na ISS na podstawie Space Act Agreement podpisanym z NASA. Działalność ta przyniosła firmie do tej pory około 3 milionów USD zysku, dzięki wyniesieniu ponad 100 ładunków. Kolejne 80 czeka na podróż do ISS. Spaceflight, firma założona w 2010 roku, lider komercyjnego wynoszenia małych i dodatkowych ładunków, posiada zaś portfel zamówień na wyniesienie 36 satelitów, których umieszczenie na orbicie miałoby odbyć się w latach 2013-2017. Do tej pory firma wysłała 5 statków: Planet Labs Dove-1 i Dove-2, i trzy satelity PhoneSat.

Porozumienie przewiduje, że małe satelity będą wypuszczane ze śluzy powietrznej Japanese Experiment Module “Kibō“, za pomocą urządzenia dostarczonego przez Nanoracks do wypuszczania w przestrzeń satelitów typu Cubesat.

Na tę chwilę obie firmy pozyskały czterech klientów, którzy zgodzili się w ten sposób umieścić swoje ładunki na orbicie:

• uczelnia MIT z satelitą Micromas, demonstrator technologii obserwacyjnych z zakresu meteorologii, będący cubesatem 3U,
  • Southern Starts z satelitą SkyCube, cubesatem 1U, z misją radioamatorską sfinansowaną dzięki crowdfundingowi,
  • Universidad Alas Peruana z satelitą UAPSAT, również cubesatem 1U, będącym uczelnianą i studencką platformą technologiczną,
  • Planet Labs z satelitą Flock-1, satelitą obserwacji Ziemi.

Satelity mają zostać dostarczone na ISS w latach 2013 i 2014.

(ST)