Sojuz TMA-09M wylądował

Kapsuła powrotna statku Sojuz TMA-09M osiadła dzisiaj (11.11) wczesnym rankiem na kazachskim stepie. Na pokładzie znajdowała się trójka astronautów: Fiodor Jurczychin (Rosja), Karen Nyberg (USA) oraz Luca Parmitano z Włoch.

Członkowie ekspedycji 36/37 spędzili w przestrzeni kosmicznej 166 dni. Wraz z nimi na Ziemię powrócił rownież znicz olimpijski, który został przekazany podczas ostatniego spaceru kosmicznego. W tym celu zmieniono obowiązujący rozkład lotów do stacji. Znicz dotarł na pokład ISS 7 listopada wraz z załogą statku Sojuz TMA-11M.

Najniebezpieczniejszym momentem w półrocznej misji astronautów był spacer kosmiczny z 16 lipca. Został on szybko przerwany, ponieważ w hełmie skafandra Parmitano zaczęła gromadzić się woda – groziło to śmiercią astronauty. W ostatnich chwilach spaceru Luca praktycznie nic nie widział i mógł porozumiewać się tylko gestami. Nadal trwa dochodzenie mające ustalić przyczyny awarii.

{youtube}1xz8vMR6bqE{/youtube}

Lądowanie kapsuły Sojuz TMA-09M / Credits: SpaceVids.TV

Astronauci byli również świadkami przycumowania pierwszego Cygnusa do stacji. Konstrukcja Orbital Sciences jest drugim komercyjnym pojazdem kosmicznym, który będzie obsługiwał dostawy ładunku do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Kolejny lot statku zaplanowano na połowę grudnia.

Dla dowódcy, Fiodora Jurczychina, był to już czwarty lot na orbitę. W kosmosie spędził 537 dni. Karen Nyberg poleciała już po raz drugi. W przestrzeni kosmicznej przebywała łącznie 180 dni. Dla Luci Parmitano był to pierwszy raz.
Załoga Sojuza TMA-09M: Karen Nyberg, Fiodor Jurczychin i Luca Parmitano