MangalYaan – start za 2 tygodnie

Już za dwa tygodnie wystartuje sonda MangalYaan – pierwsza indyjska misja do Czerwonej Planety.

Datę startu pierwszej indyjskiej sondy marsjańskiej ustalono na 5 listopada, na godzinę 09:06 GMT (10:06 czasu polskiego) – poinformowała w zeszłym tygodniu indyjska agencja kosmiczna ISRO poprzez swojego rzecznika, Deviprasada Karnika.

To kolejna wyznaczona data startu, który był przesuwany najpierw z 19 października na 25 października z powodu złej pogody, a następnie z 28 października dalej z powodu kłopotów z morskim system śledzenia – jeden z pełnomorskich statków do śledzenia nie mógł zająć pozycji z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dwa takie statki będą wspomagały misję z rejonu wyspy Fidżi.

Misja orbitera MangalYaan, mającego masę ok. 1350 kg, rozpocznie się startem rakietą PSLV-XL z indyjskiego kosmodromu Sriharikota. Do końca listopada statek wykona 5 manewrów podniesienia orbity, do parametrów 600 x 215 000 km. Planowo 30 listopada opuści orbitę Ziemi. Na orbitę Marsa wejdzie 21 września 2014 roku.

Przekrój sondy MangalYaan / Credits: ISROSonda stanowi w zasadzie misję naukowo-technologiczną, bowiem prócz badań naukowych sama jej konstrukcja stanowiła cel badań technologicznych z wielu dziedzin. ISRO projektowi misji do Marsa postawiło następujące cele:

• technologiczne
  1. Zaprojektowanie i skonstruowanie sztucznego satelity Marsa zdolnego do wykonania i przetrwania manewrów w ziemskim polu grawitacyjnym, 300-dniowej podróży przez głęboką przestrzeń kosmiczną, wejście na orbitę Marsa i prace na tej orbicie.
  2. Łączność z głęboką przestrzenią kosmiczną, nawigacja w głębokiej przestrzeni kosmicznej, planowanie i zarządzanie misją.
  3. Wdrożenie systemów autonomicznych pracujących w sytuacjach kryzysowych.
  • naukowe
    1. Badania powierzchni Marsa, jej morfologii i mineralogii, badania atmosfery Marsa.

Do badań naukowych posłuży 5 przyrządów, o łącznej masie prawie 15 kilogramów:

• fotometr Lyman-α (LAP -man Alpha Photometer) – do badań górnych warstw atmosfery, w szczególności do wyznaczania stosunku deuteru do wodoru;
  • czujnik metanu (MSM – Methane Sensor for Mars) – wyznaczanie zawartości metanu, i jego źródeł, w atmosferze Marsa (po stronie nasłonecznionej) z dokładnością rzędu ppb (cząstek na miliard);
  • spektrometr kwadrupolowy (MENCA – Mars Exospheric Neutral Composition Analyzer) – kwadrupolowy spektrometr masowy do badania neutralnych składników marsjańskiej egzosfery, w zakresie 1-300 jednostek masy atomowej;
  • podczerwony spektrometr obrazujący (TIS – Thermal Infrared Imaging Spectrometer) – spektrometr podczerwieni do badań składu i mineralogii powierzchni Marsa;
  • kamera do zdjęć w kolorze (MCC – Mars Color Camera) – kamera do wykonywania kolorowych zdjęć powierzchni Marsa, współpracująca również z pozostałymi instrumentami. Ma być też użyta do wykonania zdjęć księżyców Marsa, Fobosa i Deimosa.

Warta 763 miliony USD misja jest obecnie dumą ISRO i jako taka jest też kreowana przez krajowe media. Ma być symbolem potęgi naukowo-technicznej Indii, symbolem szczególnie potrzebnym przy porównywaniu się do potężnego sąsiada jakim są graniczące z Indiami Chiny. Indie dołączą bowiem do ekskluzywnego “klubu” państw, które są wstanie przeprowadzić misję do Marsa, w kolejności chronologicznej: Rosji (ZSRR), USA i Japonii (misja Nozomi była jednak nieudana).

(ISRO)