Start Rokota z satelitami Goniec

11 września wystartowała rakieta Rokot z trzema satelitami typu Goniec-M.

W nocy z 11 na 12 września (23:23:04 UTC) wystartowała z kosmodromu w Plesiecku rakieta nośna Rokot/Briz-KM. Start miał miejsce ze stanowiska 133/PU-2. Rakieta wyniosła na orbitę trzy satelity łącznościowe Goniec-M, oparte o wojskową platformę Strzała-3M.

Satelity odłączyły się od rakiety około 04:07 UTC, trafiając na kołową orbitę o wysokości 1500 kilometrów i nachyleniu 82,47°.

Konstelacja Goniec to sieć satelitów łącznościowych zapewniających czasowe połączenia o prędkości do 64 kBps. Wczorajszy start sprawi, że na okołobiegunowych szerokościach geograficznych system będzie dostępny całą dobę, na szerokości geograficznej Moskwy, przerwy będą około półgodzinne, a przy równiku, około 3 godzinne.

Ostatnio satelity Goniec Rosja wystrzeliła w styczniu tego roku (pierwszy start w 2013 roku), również rakietą Rokot, ale wówczas satelizacja jednego z nich nie udała się. Nieudany start Rokota z satelia Geo-IK-2 z 1 lutego 2011 był częścią fali niepowodzeń jaka nawiedziła rosyjski program kosmiczny.