Odkrywcy.pl: najciekawsze artykuły lipca i sierpnia

Prezentujemy 4 wybrane artykuły opublikowane ostatnio w serwisie Odkrywcy.pl.

Droga Mleczna “rozszarpuje” Obłoki Magellana

Astronomom udało się rozwikłać kosmiczną zagadkę, nad którą głowili się od kilkudziesięciu lat. Do tej pory nie było wiadomo, skąd pochodzi gigantyczna wstęga gazów rozciągająca się wzdłuż Drogi Mlecznej. Wielki i Mały Obłok Magellana to karłowate galaktyki, które stanowią satelity Drogi Mlecznej. Znajdują się one na początku ogromnego strumienia gazu, zwanego Strumieniem Magellanicznym. Od czasu jego odkrycia przez radioteleskopy w 1970 roku astronomowie zastanawiali się, skąd pochodzi tworzący go gaz. Nowe obserwacje, dokonane dzięki Teleskopowi Kosmicznemu Hubble’a, pozwoliły znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Jet wyrzucany z M87 / Credits: Hubble Heretige Team

Fioletowe oblicze Ziemi

Zdaniem astrobiologów nasza planeta, kiedy pojawiły się na niej jedne z pierwszych żywych organizmów, była… fioletowa! Swój kolor zawdzięczała przodkom bakterii, które mieszkały na całej planecie. Dlaczego w takim razie nasz świat się zazielenił?

Obecnie na ziemskich lądach dominuje kolor zielony, jednak nie zawsze tak było. Zanim jeszcze pojawiły się zielone rośliny, na naszej planecie królowały mikroby. Bardzo możliwe, że większość z nich wykształciła w sobie zdolność odbijania światła słonecznego w zakresie barwy czerwonej i fioletowej. W przeciwieństwie do dzisiejszych roślin, organizmy te pochłaniały zielone spektrum promieniowania i zamieniały je na energię. W tym celu wykorzystywały retinal – związek zwany purpurą wzrokową, który obecnie można znaleźć w narządzie wzroku m.in. kręgowców.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Spiralny strumień plazmy z wnętrza czarnej dziury

13 lat obserwacji odległej od nas o 50 milionów lat świetlnych galaktyki M87 przyniosło efekty. Dzięki zdjęciom czarnej dziury znajdującej się w centrum tej galaktyki naukowcy mogli lepiej przeanalizować budowę tzw. dżetów.

Z otrzymanych fotografii astronomowie stworzyli metodą poklatkową film, na którym po raz pierwszy można zobaczyć rozkład plazmy w dżecie – strumieniu cząstek zasilanym przez czarną dziurę.

Przeanalizowaliśmy dane pochodzące z kilkuletnich obserwacji za pomocą Teleskopu Kosmicznego Hubble’a. Otrzymane wyniki dotyczące spiralnego dżetu plazmy emitowanego przez „pobliską” czarną dziurę pozwoliły nam zobaczyć wiele szczegółów – powiedziała prof. Eileen T. Meyer z Space Telescope Science Institute .

Obecność wody na Księżycu zobrazowana przez sondę Chandrayaan-1 /Credits: ISRO

Więcej w serwisie Odkrywcy.plObecność wody na Księżycu zobrazowana przez sondę Chandrayaan-1 /Credits: ISRO

.

Pod powierzchnią Księżyca bije źródło wody?

Źródeł wody na Księżycu naukowcy doszukują się głównie na jego powierzchni, tymczasem okazuje się, że ta życiodajna ciecz może być ukryta głęboko we wnętrzu Srebrnego Globu.

Księżyc nie ma atmosfery, która chroniłaby cząsteczki wody przed działaniem promieniowania ultrafioletowego. Pod jego wpływem H2O rozpada się na tlen i wodór, które szybko ulotniłyby się w przestrzeń kosmiczną. Dlatego na powierzchni Srebrnego Globu istnieje bardzo niewiele miejsc, w których woda mogłaby występować w stanie ciekłym. Natomiast lód może istnieć tam, gdzie nie dociera światło słoneczne, a więc w głębi pokrywających Księżyc kraterów, szczególnie tych zlokalizowanych na biegunach.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Prezentowane artykuły pochodzą z serwisu Odkrywcy.pl, należącego do Wirtualnej Polski. Serwis Kosmonauta.net współpracuje z serwisem odkrywcy.pl wymieniając się najciekawszymi artykułami.