HTV-4 opuszcza Międzynarodową Stację Kosmiczną

W środę, 4 września, nastąpiło odłączenie japońskiego statku dostawczego HTV-4 od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W procesie tym wykorzystano mechaniczne ramię Canadarm2, wchodzące w skład systemu zdalnie sterowanego manipulatora stacji kosmicznej.

HTV-4, zwany również “Kounotori-4”, po japońsku “biały bocian”, przez około miesiąc był przyłączony do modułu Harmony przy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Na jego pokładzie dostarczone zostało 3,6 tony ładunków, w tym zapasów, eksperymentów, sprzętu oraz modułów przetransportowanych w luku bagażowym statku. HTV-4 zostanie skierowany za kilkadziesiąt godzin w atmosferę Ziemi, gdzie ulegnie kontrolowanej dezintegracji.

Jego miejsce zajmie teraz Cygnus, który – w odróżnieniu od swojego poprzednika – należy do prywatnego przedsiębiorstwa. Start rakiety Antares ze statkiem Cygnus przewidziany jest na 17 września br. Misja będzie miała charakter demonstracyjny, jednak na pokładzie kapsuły znajdzie sie nieco ładunków o niskiej wartości. Warto zauważyć, że właściciel Cygnusa  Orbital Science Corporation  będzie już drugą firmą komercyjnie dostarczającą zaopatrzenie na Stację Kosmiczną (po Space Exploration Technologies).

Odłączenie HTV-4 jest jednym z ostatnich zadań obecnej 36. Ekspedycji na ISS. Dziesiątego września powróci ona na Ziemię na pokładzie Sojuza TMA-10M. Tymczasem do pobytu na ISS przygotowuje się kolejna załoga, w skład której wchodzą : Oleg Kotow, Michael Hopkins oraz Siergiej Riazanskij.