Była astronautka Kathryn Sullivan szefową NOAA

1 sierpnia Barack Obama nominował na szefową NOAA byłą astronautkę Kathryn Sullivan – pierwszą Amerykankę, która wyszła w przestrzeń kosmiczną.

Kathryn Sullivan, pierwsza Amerykanka, która wykonała spacer kosmiczny, została nominowana 1 sierpnia przez prezydenta USA Baracka Obamę na dyrektora National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). Wakat na tym stanowisku istniał od lutego 2013, od odejścia Jane Lubchenco, w związku z czym od 28 lutego Sullivan pełniła jego obowiązki.

Po zatwierdzeniu przez Senat Sullivan obejmie kierownictwo nad agencją federalną dysponującą budżetem 5 miliardów USD. NOAA zajmuje się, między innymi, badaniem klimatu i prognozowaniem pogody, kontrolą rybołówstwa, kontrolą floty satelitów meteorologicznych, monitorowaniem mórz i oceanów. Kontroluje też konstelację cywilnych satelitów meteorologicznych. NOAA ma jednak swoje problemy: zamrożony budżet i wiele projektów opóźnionych lub z przekroczonym budżetem.

Kathryn Sullivan urodziła się w 1951 roku. W 1978 uzyskała doktorat z geologii. W tym samym roku z powodzeniem przeszła nabór astronautów w NASA, będąc jedną z pierwszych sześciu kobiet-astronautów w NASA. Pracowała dla NOAA jako główny naukowiec. W 1988 wstąpiła do rezerw Marynarki Wojennej USA jako oceanograf. W 2006 wystąpiła z nich w randze kapitana. Brała udział w trzech misjach wahadłowców: STS-31 (wyniesienie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a), STS-41-G i STS-45. Pierwszą i ostatnią odbyła z obecnym szefem NASA, Charlesem Boldenem. W trakcie drugiej z nich, 11 października 1984 roku, wykonała spacer kosmiczny (3 godziny 29 minut), stając się pierwszą Amerykanką w otwartej przestrzeni kosmicznej. W kosmosie przebywała łącznie przez 532 godziny.

Kathryn Sullivan jako p.o. dyrektora NOAA / Credits: NOAAPo opuszczeniu NASA była prezesem i dyrektorem centrum naukowego COSI Columbus. W 2004 roku, na zaproszenie George Busha, była członkiem Narodowej Rady Naukowej (NSB). Od 2009 pełniła funkcje dyrektorskie w Amerykańskim Stowarzyszeniu na rzez Postępów w Nauce. Od 2011 była zastępcą dyrektora NOAA i zastępcą sekretarza handlu ds. obserwacji i prognozowania środowiskowego.

Pierwsze reakcje jej powołania na dyrektorkę NOAA są pozytywne. Jak mówi Robert Gagosian, prezes Consortium for Ocean Leadership (organizacji non-profit zrzeszającej grupy naukowe zajmujące się badaniem mórz i atmosfery), Sullivan “jest zdolnym zarządcą z osiągnięciami”. “Niezłomnie wspiera obserwacje oceanów, atmosfery i pogody, podkreślając znaczenie badań naukowych”, dodaje. Tom Bogdan, prezes University Corporation for Atmospheric Research, uważa, że Sullivan “wniesie unikalny zbiór wiedzy i różnorodnego doświadczenia, potrzebnego przy szerokim zakresie misji NOAA”. Według niego nowa dyrektor “będzie cieszyła się szacunkiem i silnym wsparciem środowisk akademickich i komercyjnych”.

(Science Mag, NOAA, Wikipedia)