Status misji Shenzhou-10 (20.06.2013)

Misja Shenzhou-10 jest już na półmetku. Co się wydarzyło w międzyczasie?

Start chińskiej załogowej misji Shenzhou-10 nastąpił 11 czerwca o godzinie 11:37 CEST. Jest to już  piąta chińska załogowa wyprawa na orbitę i druga do modułu orbitalnego Tiangong-1 (TG-1). Jest to także druga chińska misja, w której bierze udział kobieta.

Załoga tej misji to trójka chińskich astronautów, zwanych także tajkonautami:

• dowódca Nie Haisheng, drugi lot na orbitę,
  • Zhang Xiaoguang, pierwsza misja, oraz
  • Wang Yaping, pierwsza wyprawa, druga Chinka na orbicie.

Do cumowania Shenzhou-10 do TG-1 doszło 13 czerwca, o godzinie 07:18 CEST. Było to cumowanie w trybie automatycznym. Operacja zbliżania się do kosmicznego laboratorium TG-1 trwała 2 godziny i 25 minut, zaś samo cumowanie trwało 7 minut. Astronauci cały czas utrzymywali kontrolę nad zachowaniem się automatycznych systemów. Trzy godziny po cumowaniu tajkonauci weszli do wnętrza TG-1. Poniżej prezentujemy nagranie z wejścia tajkonautów do wnętrza modułu TG-1.

{youtube}uelTZOrktXE{/youtube}
Wejście do modułu TG-1 / Credits – CCTV

Po cumowaniu tajkonauci przystąpili do prac wewnątrz TG-1. Jedną z czynności była wymiana podłogowych paneli na bardziej elastyczne (zdjęcie w galerii tego artykułu). Do tych prac – podobnie jak i innych konserwujących moduł TG-1 – doszło 14 czerwca.

Dwudziestego czerwca doszło do „kosmicznej lekcji”, którą poprowadziła Wang Yaping. W trakcie tej lekcji zadano szereg pytań, związanych m.in. z pracą w mikrograwitacji i niebezpieczeństwie ze strony „kosmicznych śmieci”. Tę kosmiczną lekcję oglądało około 60 milionów chińskich uczniów i studentów.

Co ciekawe, dość niewiele informacji na temat prac na pokładzie TG-1 pomiędzy 14 a 20 czerwca. Okazuje się, że jest to „celowe” zamierzenie chińskich mediów, które zdecydowały się ograniczyć ilość informacji dotyczących misji Shenzhou-10, by „nie nudzić” widzów. Według przedstawiciela chińskiej telewizji jest to „znak na dojrzałość chińskiej astronautyki załogowej”, w której rutynowe czynności przestały być już interesujące. Z dostępnych informacji wynika, że w międzyczasie przeprowadzono serię eksperymentów naukowych.

Aktualnie misja Shenzhou-10 jest na półmetku. W najbliższych dniach powinno dojść do odcumowania Shenzhou-10 od TG-1, a następnie ponownego cumowania – tym razem w trybie ręcznym. Na Ziemię Shenzhou-10 powinien wrócić około 26 czerwca – oficjalnej daty i godziny powrotu jeszcze nie podano.

Misja Shenzhou-10 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(CCTV, PFA)