Godzina na Słońcu

Astronom amator Adam Tomaszewski z Poznania opublikował niesamowite zdjęcia i animacje Słońca w dużej rozdzielczości. Na obrazach można zobaczyć krótkoterminową ewolucję grup plam słonecznych.

Wraz ze spodziewanym zbliżaniem się do maksimum obecnego cyklu aktywności słonecznej na naszej Dziennej Gwieździe można zaobserwować coraz więcej plam i grup plam. Niektóre z nich osiągają rozmiary wielokrotnie przewyższające Ziemię czy nawet Jowisza. Są to także wdzięczne obiekty do amatorskich obserwacji astronomicznych.

W ostatnich kilkunastu dniach obserwowaliśmy kilka większych grup plam, z których te o numerze 1731 i 1739 wytworzyły silniejsze rozbłyski klasy M. Nie są to jedyne ciekawe obszary aktywne – przykładowo 1734 jest dość duża i w pobliżu niej przebywają dwie inne grupy – 1732 i 1736. To właśnie te obszary sfotografował Adam Tomaszewski, wykorzystując teleskop o aperturze 200 mm,  filtry „Solar Continuum” i blokujące spektrum UV i IR, soczewkę Barlowa i astronomiczny detektor CCD. Uzyskane efekty można zobaczyć w galerii tego artykułu. Zdjęcia wykonano 8 maja 2013, pomiędzy 14:28 a 15:26 CEST, czyli w czasie zaledwie 58 minut. Niemniej jednak w tak krótkim czasie można dostrzec ewolucję cienia i półcienia plam słonecznych oraz (szczególnie widoczne w grupie 1736) ruch poszczególnych plam względem siebie. Gratulujemy Adamowi udanych zdjęć Słońca!

{youtube}eTr8E-LvZBM{/youtube}
Obserwacje Słońca 8 maja 2013 / Credits – Adam Tomaszewski

Dziś w nocy (9-10 maja) od 23:25 do 05:25 czasu polskiego dojdzie do obrączkowego zaćmienia Słońca. To zjawisko będzie można zaobserwować jedynie na obszarze południowego Oceanu Spokojnego i Australii. Transmisję można zobaczyć także w internecie, m.in. na tej stronie: http://events.slooh.com/ .

Słońce w obiektywie Adama Tomaszewskiego / Credits - Adam Tomaszewski