Planetoida 1998 QE2 ma księżyc

W trakcie tegorocznego, stosunkowo bliskiego przelotu planetoidy 1998 QE2 udało się wykryć księżyc tego obiektu.

Trzydziestego pierwszego maja w godzinach wieczornych naszego czasu dojdzie do stosunkowo bliskiego przelotu planetoidy 1998 QE2. W momencie największego zbliżenia, które nastąpi około godziny 23:00 CEST. Odległość pomiędzy Ziemią a tą planetoidą wyniesie około 6 milionów kilometrów, około 15 razy więcej niż dystans pomiędzy naszą planetą a Księżycem.

Planetoida 1998 QE2 ma średnicę około 2,75 km. Orbita tego obiektu jest już precyzyjnie wyznaczona, dzięki ponad dekadzie obserwacji astronomicznych (jej odkrycie nastąpiło w 1998 roku). Ponadto, wiadomo już także, że 1998 QE2 ma ciemną powierzchnię, pokrytą materiałem z dużą zawartością węgla – jej albedo wynosi 0,06. Może to sugerować dawny bliski przelot niedaleko Słońca.

Tegoroczny bliski przelot pozwala na dokonanie obserwacji radarowych. Już 29 i 30 maja radioteleskop w Goldstone (USA) dokonał pierwszych obserwacji radarowych. Uzyskane obrazy wykazały, że 1998 QE2 posiada własny księżyc, o średnicy około 600 metrów. Na poniższej animacji można zobaczyć obrazy radarowe uzyskane z Goldstone.

{youtube}VnMyDYrgFws{/youtube}
Obserwacje radarowe 1998 QE2 / Credits – JPLnews

Jasny obraz księżyca tej planetoidy jest związany z charakterystyką obrotu tego obiektu. Okazuje się, że obrót dookoła osi księżyca 1998 QE2 jest wolniejszy niż samej planetoidy.

Około 16% wszystkich znanych planetoid ma swoje księżyce. Odkrycie księżyca 1998 QE2 nie jest zatem wyjątkowo zaskakującą obserwacją, choć warto tu zaznaczyć, że pierwszy księżyc planetoidy został odkryty dopiero w 1993 roku.

(JPL)