BION-M – nowe informacje

Pojawiło się więcej informacji na temat niedawnej misji biologicznej BION-M. Dlaczego wiele ze zwierząt nie przeżyło tej miesięcznej wyprawy?

Dziewiętnastego kwietnia 2013 roku o 12:00 CEST z kosmodromu Bajkonur nastąpił start rosyjskiej rakiety Sojuz 2-1a. Na pokładzie tej rakiety znalazło się siedem satelitów.Wśród nich – kapsuła BION-M ze zwierzętami na pokładzie. Satelity zostały wyniesione na orbitę o wysokości 575 km i nachyleniu 64,9 stopnia.

Na pokładzie kapsuły BION-M można zainstalować do 100 kg ładunku naukowego. Tym razem wewnątrz kapsuły umieszczono m.in. 45 myszy, osiem myszoskoczków mongolskich, 15 gekonów oraz ślimaki, ryby i eksperymenty z mikroorganizmami. Główny cel misji BION-M to badania nad wpływem mikrograwitacji i promieniowania na organizmy żywe. Zbiornik dla ryb dostarczyła niemiecka agencja kosmiczna DLR.

Powrót BION-M na Ziemię nastąpił 19 maja o godzinie 05:12 CEST. Co ciekawe, była to pierwsza od 1996 roku misja kapsuły BION. Niestety, szybko okazało się, że nie wszystkie zwierzęta przeżyły miesięczny pobyt na orbicie. Naukowcy stracili około większość myszy i wszystkie myszoskoczki. Nie przeżyły także wszystkie ryby.

Dlaczego się tak stało? W przypadku myszy takie straty wg rosyjskich naukowców były zakładane i są powiązane z warunkami mikrograwitacji, w których te zwierzęta znalazły się bez żadnego specjalnego treningu. Ponadto, tuż po starcie zawiodła część systemu doprowadzania pożywienia dla myszy. Ostatecznie, jedynie sześć z 45 myszy przetrwało miesięczny lot BION-M.

W przypadku zasobników z myszoskoczkami doszło do bardziej poważnej awarii technicznej, która spowodowała utratę wszystkich ośmiu zwierząt. Wskutek „pojedynczej awarii” został wyłączony cały system podtrzymywania życia, tj. wentylacji, doprowadzania tlenu, wody, żywności oraz światła. Specjalna komisja bada w tej chwili okoliczności tej awarii.

Także żadna z ryb nie przetrwała miesięcznego pobytu na orbicie. I w tym przypadku mówi się o usterkach technicznych systemu podtrzymywania życia. Przeżyły natomiast wszystkie ślimaki i gekony. Pomimo tych strat naukowcy uważają wyniki tej misji BION-M za „satysfakcjonujące”. W najbliższych latach można się spodziewać kolejnych wypraw tego typu.

Warto tu dodać, że wyprawa tak dużej ilości zwierząt na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) nie jest możliwa, gdyż niesie pewne ryzyko dla ludzkiej załogi oraz innych eksperymentów. Aktualnie na Stacji brak wyposażenia zdolnego do poprawnego utrzymania tak dużej ilości małych zwierząt. Z tego powodu w przyszłości co pewien czas będą odbywać się kolejne misje biologiczne, których celem nie będzie ISS.