Teleskop Kepler wyciągnięty z krytycznego stanu

Operatorom orbitalnego teleskopu Kepler udało się go wyciągnąć z awaryjnego trybu, w którym kontrola nad położeniem sprawowana jest za pomocą silników manewrowych. Obecnie stan misji nie jest już uznawany za krytyczny.

11 maja awarii uległo jedno z czterech kół reakcyjnych teleskopu używanych do kontroli jego położenia. Wcześniej działalność zakończyło inne koło reakcyjne, co zwiększyło czujność operatorów. Do poprawnego utrzymywania orientacji obserwatorium wymagane jest działanie trzech kół reakcyjnych.

4 dni po zajściu awarii (15 maja) operatorom udało się przywrócić teleskop do stanu nazywanego PRS (Point Rest State). Wcześniej kontrola nad położeniem odbywała się dzięki wykorzystaniu silników manewrów w trybie nazywanym Thruster-Controlled Safe Mode. Wyłączone wcześniej podzespoły elektroniki zostały poprawnie załączone ponownie. W najbliższej przyszłości uruchomiony zostanie fotometr, który został wyłączony z uwagi na konieczność ograniczenia poboru prądu, a który odpowiada za utrzymanie odpowiednich warunków termicznych podczas pracy teleskopu. W tej chwili Kepler nie zbiera danych naukowych.

Stan PRS został wdrożony z uwagi na konieczność oszczędzania paliwa, które może okazać się niezbędne w przypadku awarii kolejnego koła reakcyjnego. W stanie PRS silniki manewrowe są wykorzystywane w utrzymywaniu odpowiedniego zorientowania teleskopu na Słońce. Ciśnienie wywierane przez słoneczne promieniowanie oraz wykonywane co pewien czas odpalenia silników sprawiają, iż teleskop porusza się niczym wahadło.

Operatorzy dzięki aktualnemu, stabilnemu zachowaniu teleskopu są też w stanie szybko odebrać telemetrię, prowadzić nieustanny przegląd systemów orbitalnego obserwatorium oraz wydawać odpowiednie komendy. Przez ostatnie dni w trybie PRS poziom zużycia paliwa pozostawał na bardzo niskim poziomie, co pozwala operatorom na w miarę swobodne planowanie następnych kroków w odzyskaniu pełnej sprawności przez teleskop. Przypuszcza się, że powrót do pełnej działalności Keplera, o ile w ogóle możliwy, zajmie od kilku tygodni do kilku miesięcy.