Czy Progress 51P uszkodził elementy portu cumowniczego na module Zwiezda?

26 kwietnia do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zacumował rosyjski statek transportowy Progress 51P, którego jedna z anten nawigacyjnych utknęła w pozycji złożonej. Europejska Agencja Kosmiczna podejrzewa, że w czasie cumowania mogło dojść do uszkodzenia urządzenia wykorzystywanego przy cumowaniu europejskich statków ATV.

Eksperci z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) wyrażają obawy, iż nierozłożona antena rosyjskiego statku Progress 51P mogła uszkodzić urządzenie LRR (Laser Radar Reflector), które wykorzystywane jest na ostatnim etapie automatycznego cumowania europejskich statków transportowych ATV (Automated Transfer Vehicle). Do uszkodzenia miałoby dojść po zetknięciu rosyjskiej ateny z urządzeniem LRR. W przypadku potwierdzonej usterki LRR wymagana będzie ponowna jego wymiana – a urządzenie to zostało ostatnio wymienione podczas spaceru kosmicznego ze względu na zanieczyszczenie optyki.

LRR będzie potrzebne podczas wizyty statku ATV-4 „Albert Einstein” w czerwcu. Jeżeli prawdą okaże się jego uszkodzenie, to prawdopodobnie dojdzie do opóźnienia wyniesienia na orbitę europejskiego statku ATV-4, które przesunięte już zostało z kwietnia na czerwiec ze względu na odkryte spięcie w sekcji awioniki.

Do wyniesienia z kosmodromu Bajkonur statku transportowego Progress 51P doszło 24 kwietnia. Tuż po dotarciu na orbitę nie nastąpiło jednak zwykle nominalne rozłożenie jednej z pięciu anten systemu KURS, który pozwala na automatyczny proces cumowania do rosyjskich portów cumowniczych na ISS. Rosyjscy inżynierowie zdołali dokonać odpowiednich poprawek w oprogramowaniu, dzięki czemu do pomyślnie zakończonego cumowania doszło 26 kwietnia.

Kontrolerzy z NASA, przypatrujący się tej sytuacji, wyrazili swoje obawy, iż podczas cumowania mogło także dojść do uszkodzenia innego elementu zlokalizowanego w pobliżu tylnego węzła cumowniczego modułu Zwiezda – anteny 4AO-BKA. Pomimo tego astronauci znajdujący się na stacji ISS nie usłyszeli aby doszło do fizycznego kontaktu.

Progress 51P pozostanie zacumowany do tylnego węzła cumowniczego modułu Zwiezda do 11 czerwca. Cztery dni później do zwolnionego portu zacumuje statek ATV-4. Może się jednak okazać, że wymagany będzie spacer kosmiczny, podczas którego dwójka astronautów wymieni uszkodzoną jednostkę LRR. Informacji na temat stanu urządzeń w pobliżu węzła cumowniczego na module Zwiezda dostarczy m.in. materiał wideo nagrany z kamery statku Progrss 51P podczas jego odejścia 11 czerwca.

Uszkodzenia różnego typu zdarzają się powszechnie na stacji ISS. Ostatnio dowódca Ekspedycji 35 – Chris Hadfield – opublikował zdjęcie przedstawiające dziurę w panelach słonecznych po prawdopodobnym „zderzeniu” z kosmicznym śmieciem. Zdjęcie to widoczne jest na drugim miejscu w galerii tego artykułu.

W historii poważniejsze uszkodzenia stacji orbitalnych miały już miejsca na przykład w przypadku radziecko-rosyjskiej stacji MIR. W styczniu 1994 roku statek Sojuz TM-17 zderzył się lekko z modułem Kristall. Bardziej niebezpieczny wypadek wydarzył się 25 czerwca 1997 roku, kiedy statek Progress M-34 uderzył w moduł Spektr, powodując jego dehermetyzację oraz w efekcie trwałą utratę. Ponadto uszkodzone zostały panele słoneczne, co doprowadziło do niedoboru energii elektrycznej.

(SSM)