Chiny: pierwszy aktywny eksperyment kosmiczny

Chiny przeprowadziły w jonosferze pierwszy aktywny eksperyment kosmiczny rakietą sondażową.

Jak podaje państwowa agencja prasowa Xinhua Chiny przeprowadziły 5 kwietnia, piątek 05:55 czasu lokalnego, “pierwszy aktywny eksperyment w dziedzinie nauk kosmicznych”.

Rakieta została wystrzelona z bazy rakiet sondażowych koło Danzhou na wyspie Hajnan, należącego do Narodowego Centrum Nauk Kosmicznych Chińskiej Akademii Nauk. Jak powiedział Wu Ji, dyrektor Centrum, eksperyment, polegający na rozpyleniu przez rakietę sondażową kilograma sproszkowanego baru w ziemskiej jonosferze, pozwolił na zbadanie dynamicznych procesów zachodzących w jonosferze poprzez pomiar pionowego rozkładu kluczowych parametrów środowiska kosmicznego. Wykonano też kalibrację naziemnych przyrządów obserwacyjnych.

Rakieta TY-3E, która wyniosła w ośmiominutowym locie na wysokość 191 kilometrów przyrządy naukowe (w tym sondę Langmuira i miernik pola elektrycznego), została zbudowana przez China Aerospace Science and Technology Corporation.

Ośrodek na wyspie Hajnan istnieje od 1986 roku. Wyspa Hajnan jest najbardziej na południe wysuniętą częścią Chin, dlatego też powstaje tam nowy chiński kosmodrom.