Start rakiety Proton z kanadyjskim satelitą Anik G1

Kilkanaście godzin temu doszło do startu rosyjskiej rakiety Proton z kanadyjskim, telekomunikacyjnym satelitą Anik G1 na pokładzie. Jednostka po kilku godzinach pracy górnego stopnia rakiety znalazła się na właściwej orbicie przejściowej.

Do startu z kazachskiego portu kosmicznego Bajkonur doszło o godzinie 20:36 CEST w poniedziałek, 15 kwietnia 2013 roku. Rakieta Proton-M z górnym stopniem Briz-M wyniosła w przestrzeń kosmiczną kanadyjskiego satelitę telekomunikacyjnego o nazwie Anik G1, który będzie czternastym elementem w konstelacji orbitalnej firmy Telesat z Kanady.

Anik G1 zbudowany został przez firmę Space Systems/Loral na platformie satelitarnej SSL 1300. Ten satelita o masie startowej niemal 4900 kg wyposażony jest w 24 transpondery pasma C, 28 transponderów pasma Ku i trzy transpondery pasma X. Okres funkcjonowania tego satelity wynosić ma minimum 15 lat.

Wyniesiony satelita trafi ostatecznie na orbitę geostacjonarną na 107.3 stopniu długości zachodniej, zajmując lokalizację w pobliżu bliźniaczej jednostki o nazwie Anik F1. Zadaniem satelity telekomunikacyjnego Anik G1 będzie dwukrotne polepszenie możliwości komunikacyjnych (usługi telefonii komórkowej) na pasmach C i Ku dla Południowej Ameryki. Dzięki obsłudze pasma X satelita będzie wykorzystywany w komunikacji militarnej na obszarze Pacyfiku. Ponadto Anik G1 dostarczać będzie bezpośredni sygnał telewizyjny do kanadyjskich domostw w usłudze DTH (Direct-To-Home).

{youtube}iJFVTA5p26U{/youtube}

Zapis ze startu rakiety Proton-M z satelitą Anik G1 / Credits: youtube.com, tvroscosmos

W celu dostarczenia ładunku na orbitę transferową do geosynchronicznej górny stopień rakiety – Briz-M wykonał pięć odpaleń swojego silnika. Uwolnienie satelity nastąpiło pomyślnie około godziny 05:49 CEST, czyli po około 9 godzinach od startu. Anik G1 będzie dalej kontynuował podwyższanie orbity oraz zmniejszanie inklinacji w celu osiągnięcia planowanej lokalizacji (orbita geostacjonarna).

Lot rakiety zorganizowany został przez firmę International Launch Services (ILS). Był to 79 lot tej rakiety w ramach działań firmy ILS w ciągu ostatnich 17 lat. Następny start rakiety Proton zorganizowany przez ILS będzie miał miejsce w połowie maja. Wyniesiony zostanie wtedy satelita komunikacyjny Eutelsat 3D.

(ILS)