Obserwacje komety C/2011 L4 PANSTARRS

W wewnętrznym Układzie Słonecznym właśnie przebywa kometa C/2011 L4 PANSTARRS, która jest wdzięcznym obiektem do obserwacji. Ta kometa jest także obserwowana przez misje kosmiczne, które wykryły wiele interesujących cech tego obiektu.

Kometa C/2011 L4 PANSTARRS została odkryta w czerwcu 2011 roku przez system obserwacyjny o nazwie Pan-STAARS, zainstalowany na Hawajach. Jej przelot w pobliżu Słońca nastąpił na początku marca tego roku. Dla komety C/2011 L4 PANSTARRS jest to pierwszy taki przelot.

W momencie największego zbliżenia do Słońca kometa C/2011 L4 PANSTARRS znajdowała się wewnątrz orbity Merkurego. 10 marca ta kometa została zaobserwowana przez sondę STEREO-B, która obserwuje Słońce i jej otoczenie. Sonda STEREO-B (B od „Behind”) krąży wokół Słońca po orbicie wokółsłonecznej, nieco większej od ziemskiej, zatem z czasem powoli oddala się od naszej planety*. Ta sonda aktualnie znajduje się nieco ponad 140 stopni „za” Ziemią w ruchu dookoła Słońca. Poniższe nagranie prezentuje obserwacje tej komety wykonane przez sondę STEREO-B oraz późniejszą analizę danych.

{youtube}f1cYfPrHoJw{/youtube}
Obserwacje komety C/2011 L4 PANSTARRS / Credits – NASA

Obserwacje komety C/2011 L4 PANSTARRS wykonane przez sondę STEREO-B wykazały szereg interesujących cech tego obiektu. Kometa przetrwała moment największego zbliżenia do Słońca. Zaobserwowano całkiem sporo pyłu wytwarzanego przez tę kometę w porównaniu z innymi, „zwykłymi” kometami, które często zbliżają się do Słońca. Oceniono także, że średnica jądra komety C/2011 L4 PANSTARRS wynosi około jeden kilometr, co jest typową wielkością.

W ogonie komety C/2011 L4 PANSTARRS zaobserwowano wiele „prążków” pyłu. Nie do końca wiadomo, dlaczego ogon pyłowy tej komety ma taki kształt, ale może być to związane z nieregularnym odgazowywaniem jądra tej komety, jej fragmentacją lub interakcją ze wiatrem słonecznym. Oprócz ogona pyłowego, kometa C/2011 L4 PANSTARRS posiada także warkocz jonowy.

Kometa C/2011 L4 PANSTARRS jest aktualnie dość łatwym obiektem do obserwacji z terenów Polski. Tuż po zachodzie Słońca, nad zachodnim horyzontem można wypatrzeć tę kometę, choć przydatna może być lornetka lub mały teleskop. Astronomowie uważają, że kometa C/2011 L4 PANSTARRS odwiedzi ponownie wewnętrzny Układ Słoneczny za około 106 tysięcy lat.

Pod koniec tego roku do Słońca zbliży się kolejna kometa – C/2012 S1 ISON, która również może stać się bardzo jasnym obiektem.

* Siostrzana sonda STEREO-A została umieszczona na orbicie nieco mniejszej od ziemskiej, zatem porusza się nieco szybciej od naszej planety w ruchu wokół Słońca.