Odkryto pobliski układ dwóch brązowych karłów

Astronomom udało się odkryć dwa brązowe karły w układzie, znajdujące się zaledwie 6,52 roku świetlnego od Układu Słonecznego. Układ nazywa się WISE 1049-5319 i został odkryty dzięki misji WISE.

Teleskop kosmiczny WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) pomiędzy grudniem 2009 roku a lutym 2011 roku obserwował niebo na paśmie podczerwieni przy użyciu 40 cm teleskopu. Dzięki misji WISE odkryto wiele małych i słabych obiektów w naszym Układzie Słonecznym, w tym pierwszą trojańską planetoidę Ziemi. Odkryto także pierwszego chłodnego brązowego karła typu Y.

Do listy odkryć tej misji teraz można doliczyć także układ WISE 1049-5319, znajdujący się zaledwie 6,52 roku świetlnego od Układu Słonecznego. Jest to trzeci nam najbliższy układ gwiazd lub gwiazda – po układzie Alfy Centauri (trzy gwiazdy, 4,24-4,36 roku świetlnego od nas) i Gwieździe Barnarda (czerwony karzeł, 5,96 roku świetlnego od nas). Jest to pierwsze takie odkrycie “w bezpośrednim sąsiedztwie” Układu Słonecznego od 1916 roku.

Co wiemy o WISE 1049-5319? Jest to układ podwójny, składający się z dwóch słabych brązowych karłów. Układ znajduje się w gwiazdozbiorze Żagla (południowe niebo). Główny składnik tego układu jest typu gwiazdowego L8 a drugi typu L9 lub T1. Okres obiegu wynosi około 25 lat w tym układzie. Po odkryciu układ WISE 1049-5319 został sfotografowany przez naziemne obserwatorium Gemini (mała ramka w drugim zdjęciu w galerii tego artykułu), dzięki któremu udało się rozdzielić oba składniki tego układu. Co więcej, udało się WISE 1049-5319 powiązać z dawnymi zdjęciami tego obszaru nieba, wykazując tym samym duży ruch względem naszego Układu Słonecznego. Trzecia animacja w galerii tego artykułu prezentuje ruch tego układu od 1978 roku.

Odkrycie WISE 1049-5319 pokazuje jak mało jeszcze wiemy o naszym „gwiezdnym sąsiedztwie”. Nie tak dawno temu ogłoszono, że wokół jednego ze składników Alfy Centauri krąży obiekt planetarny. Te dwa odkrycia sugerują, że w bezpośrednim otoczeniu Układu Słonecznego może ukrywać się jeszcze wiele małych i słabych obiektów – zarówno brązowych karłów jak i planet pozasłonecznych.

WISE 1049-5319 z pewnością będzie teraz celem do wielu obserwacji astronomicznych.