Innowacyjny pomysł na budowę księżycowej bazy

Założenie bazy na powierzchni naszego najbliższego naturalnego satelity to kwestia nieodległej przyszłości. Już teraz firmy z sektora kosmicznego oraz biura architektów przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA zweryfikowały pomysł „wydrukowania” takiej bazy w technologii 3D.

Obecnie drukowanie 3D staje się co raz bardziej powszechną technologią, dzięki której można szybko zbudować nawet mocno skomplikowane struktury (części mechaniczne lub biologiczne). Agencja ESA także widzi zastosowanie tej technologii poza Ziemią. Specjalny zespół przeprowadził weryfikację możliwość zbudowania księżycowego habitatu przy wykorzystaniu lokalnie dostępnych materiałów w technologii drukowania 3D.

Biuro projektowe „Foster + Partners” zaprojektowało konstrukcję kopuły nośnej wraz z posiadającymi wolne przestrzenie ścianami, które osłonić miałyby skrytą wewnątrz nadmuchiwaną strukturę habitatu. Projekt zakłada taką grubość ścian, aby astronauci wewnątrz byli chronieni przed uderzeniami mikrometeoroidów oraz wpływem promieniowania kosmicznego.

Poprzez zastosowanie struktury komórkowej, zawierającej wolne przestrzenie (jak kości ptaków), uzyskano dobrą kombinację wytrzymałości i całkowitej masy konstrukcji. Projekt habitatu został zaprojektowany z uwzględnieniem charakterystyk księżycowego regolitu jako budulca w technologii drukowania 3D. Drugie zdjęcie w galerii tego artykułu przedstawia wyprodukowany w ramach demonstracji technologii blok współtworzący habitat. Masa tego elementu to 1,5 tony.

Technologia drukowania 3D zapewnia oczywistą oszczędność w eksploracji Księżyca poprzez wyeliminowanie konieczności transportu materiałów do budowy z Ziemi. Międzynarodowe agencje kosmiczne mogą wziąć pod uwagę wykorzystanie tej technologii przy opracowywaniu planów eksploracyjnych.

Technologię stworzenia habitatu poprzez wydrukowanie 3D zaprezentowała m.in. brytyjska firma Monolite przy wykorzystaniu drukarki D-Shape oraz specjalnej konstrukcji nośnej. W tej technologii elementy drukowane są warstwa po warstwie. Jako „papier” wykorzystany został analog materiału księżycowego zmieszany z tlenkiem magnezu, a rolę „atramentu” spełnił materiał wiążący, który nadał konstrukcji sztywność.

(ESA)Demonstracyjny blok wyprodukowanego elementu bazy księżycowej / Credits: ESAWizja artystyczna habitatów na powierzchni Księżyca / Credits: ESAStruktura pomocnicza do procesu drukowania 3D / Credits: ESA