Zdjęcia i filmy już na pokładzie satelity Heweliusz

26 lutego 2013 w siedzibie Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie nastąpiło uroczyste przekazanie karty pamięci, na której zostały zapisane zdjęcia i filmy zebrane podczas akcji „Wyślij zdjęcie w kosmos”.

Kość pamięci z zapisanymi na niej informacjami została przekazana przez Zespół Spółdzielni „Fajna Sztuka” do rąk dyrektora Centrum Badań Kosmicznych PAN prof. dr hab. Marka Banaszkiewicza. Kość została następnie umieszczona na jednej z elektronicznych płytek satelity BRITE-PL „Heweliusz” przez mgr inż. Rafała Graczyka, kierownika ds. komputera pokładowego oraz systemu zasilania.

Celem inicjatywy, zorganizowanej przez Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Spółdzielnię „Fajna Sztuka”, była popularyzacja polskiego programu badań kosmicznych. Wszystkim uczestnikom akcji „Wyślij zdjęcie w kosmos” przesłany został pamiątkowy certyfikat.

Satelita BRITE-PL „Heweliusz” zostanie prawdopodobnie umieszczony na orbicie okołoziemskiej w przyszłym roku. Wcześniej wyniesiony ma zostać bliźniaczy satelita BRITE-PL „Lem”. Celem programu BRITE jest prowadzenie obserwacji najjaśniejszych gwiazd Drogi Mlecznej.

Dalszy przebieg akcji oraz związanych z nią wydarzeń można śledzić na dedykowanej stronie oraz grupie na portalu Facebook. We wskazanych miejscach można także obejrzeć zdjęcia i filmy, które polecą w kosmos. Informacje na temat programu BRITE-PL i polskich satelitów można znaleźć na stronie projektu.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Pawłowi Grochowalskiemu z CBK PAN za przesłaną informację.
Uroczystość przekazania kości pamięci / Credits: FajnaSztuka.org, CBK PANKość pamięci / Credits: FajnaSztuka.org, CBK PAN