Test pierwszego stopnia rakiety Antares

W ramach demonstracji nowego systemu transportu kosmicznego firma Orbital przeprowadzi w dniu dzisiejszym próbę działania pierwszego stopnia rakiety Antares. Podczas wcześniejszej próby 13 lutego odliczanie zostało wstrzymane tuż przed rozpoczęciem testu na skutek wykrycia przez komputer rakiety awarii dotyczącej sekcji silnika.

Firma Orbital Sciences Corporation demonstruje w ramach programu COTS nowy system transportu kosmicznego, który składa się z rakiety Antares oraz kapsuły Cygnus. Przed pierwszym dziewiczym lotem nowej rakiety technicy chcą zweryfikować m.in. działanie silników. Próba ta nosi określenie testu „hot fire” i w tym przypadku planowana jest na 29 sekund.

Orbital doświadcza dużego opóźnienia, m.in. na skutek problemów technicznych oraz zalania kompleksu startowego na terenie portu kosmicznego Mid-Atlantic Regional Spaceport (MARS) na wyspie Wallops w czasie przejścia huraganu Sandy w ubiegłym roku. 13 lutego zamierzano przeprowadzić test integralności pierwszego stopnia rakiety Antares, zachowania infrastruktury naziemnej stanowiska startowego oraz przede wszystkim działania dwóch silników AJ26.

Niestety, na 1,5 sekundy przed odpaleniem silników komputer pokładowy rakiety wykrył anomalię związaną ze zbyt niskim ciśnieniem czynnika roboczego (azotu) w sekcji napędowej. Menadżerowie poinformowali, iż mimo tego wszystkie pozostałe systemy, w tym te wchodzące w skład stanowiska startowego, działały poprawnie. Kolejny termin testowego odpalenia wyznaczono na dzień dzisiejszy, tj. 22 lutego.

Aktualizacja: pomimo opadu delikatnego deszczu próba działania silników, odpalonych 23 lutego o godzinie 00:00, zakończyła się sukcesem. Test działania odbył się pod koniec pełnej sekwencji odliczania, na którą złożyło się m.in. tankowanie pierwszego stopnia kerozyną oraz płynnym tlenem (LOX). Według informacji menedżerów pierwszego startu rakiety Antares można spodziewać się na początku kwietnia.

{youtube}wFj4A2vW3yY{/youtube}
Materiał przedstawiający próbę działania pierwszego stopnia rakiety Antares / Credits: youtube.com, NASA

Po przeprowadzeniu weryfikacji działania pierwszego stopnia zostanie on wycofany do hangaru, gdzie złożony czeka już kompletny drugi egzemplarz rakiety Antares. Pierwszy start tej rakiety planowany jest obecnie na kwiecień. Jeśli się powiedzie to kolejny lot (oznaczenie ORB-D) odbędzie się w czerwcu lub lipcu, już z kapsułą Cygnus na pokładzie. Celem misji towarowego statku kosmicznego będzie zademonstrowanie jego możliwości poruszania się na niskiej orbicie wokółziemskiej. Ponadto odbędzie się demonstracja manewrów oraz w przypadku spełnienia określonych warunków także cumowanie kapsuły do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jeśli lot demonstracyjny zostanie zakończony pomyślnie, to firma Orbital będzie mogła przystąpić do realizacji pierwszej z ośmiu zakontraktowanych misji zaopatrzeniowych do stacji ISS w ramach programu CRS (Commercial Resupply Services). Agencja NASA w ramach CRS zamówiła w 2008 roku łącznie 20 lotów prywatnych statków towarowych. Druga firma, Space Exploration Technologies (SpaceX), czyni właśnie przygotowania do drugiego lotu zaopatrzeniowego, którego start zaplanowany jest na 1 marca. Pierwsza misja zaopatrzeniowa firmy SpaceX przy wykorzystaniu kapsuły Dragon zrealizowana została w październiku zeszłego roku.

(Orbital)