Inspiration Mars – propozycja misji załogowej w 2018 roku

Już za kilka dni, 27 lutego zostaną ogłoszone szczegóły inicjatywy Inspiration Mars. Za pomysłem stoi Dennis Tito, pierwszy kosmiczny turysta, który udał się na tygodniowy lot do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2001 roku.

W 2018 roku otwiera się bardzo korzystne energetycznie okno startowe w kierunku Marsa. Inicjatywa Inspiration Mars proponuję by wysłać kapsułę Dragon na lot w kierunku Czerwonej Planety z dwoma astronautami na pokładzie. Wyniesienie w przestrzeń kosmiczną nastąpiłoby dzięki rakiecie Falcon Heavy.

Misja nie zakłada ani lądowania ani wejścia na orbitę Czerwonej Planety. Kapsuła po minięciu Marsa weszłaby na trajektorię prowadzącą w kierunku Wenus. Po przelocie obok tej planety nastąpiłby powrót na Ziemię. Lot trwałby ponad 500 dni. Następna tak korzystna trajektoria pojawi się dopiero na początku lat trzydziestych.

Pierwsze komentarze były bardzo sceptyczne do pomysłu. Sama kapsuła Dragon pewnie nie mogłaby spełnić odpowiednich warunków na tak długi lot. Potrzebny byłby dodatkowy moduł mieszkalny – i tu wymieniane są między innymi nadmuchiwane konstrukcje Bigelowa, choć wydaje się, że Dennis Tito jak na razie nie wspominał o tej możliwości. Potrzeba by także prac nad systemami podtrzymywania życia, utylizacji odpadków, niezawodności systemów, komunikacji czy detekcji i ochrony przed „pogodą kosmiczną” (np. rozbłyski słoneczne). Nie wydaje się, żeby w pięć lat możliwe by było opracowanie wszystkich rozwiązań, szczególnie że w 2018 roku Dragon będzie wykonywać „jedynie” loty załogowe na niską orbitę wokółziemską, dokąd lot jest bardzo krótki i skąd możliwy jest szybki powrót.

Z drugiej strony, koszt takiego przelotu byłby jednak znacznie mniejszy, od jakiejkolwiek wcześniej planowanej misji marsjańskiej. Inicjatywę Inspiration Mars można więc traktować w tej chwili jako próbę technicznego określenia parametrów minimalnej misji w kierunku Czerwonej Planety i jej kosztu. Podobnie NASA opracowuje od czasu do czasu kolejną „papierową” wyprawę na Marsa, zwaną Design Reference Mission, która służy za odnośnik aktualnych i spodziewanych możliwości technicznych tej agencji. Inspiration Mars może być pierwszą taką próbą dla sektora komercyjnego.

Nie jest to pierwszy plan przelotu statku kosmicznego koło planety. W latach sześćdziesiątych opracowywano misję Manned Vennus Flyby, gdzie miała zostać użyta kapsuła Apollo z trzema astronautami. Były to studia papierowe w ramach tak zwanego Apollo Applications program, który zakładał wykorzystanie hardware’u z amerykańskiego programu księżycowego do innych misji. Najbardziej ambitne plany w formie bazy księżycowej nigdy nie zostały zrealizowane, jednak w ramach programu udało się wykonać program stacji kosmicznej Skylab oraz wspólny lot Apollo-Sojuz wraz ze Związkiem Radzieckim.

Dennis Tito został pierwszym kosmicznym turystą, który samodzielnie zapłacił za własny lot. Okazyjna cena wynosiła wówczas około 20 milionów dolarów. pierwotnie jego lot był negocjowany przez firmę MirCorp, Tito miał udać się na pokład rosyjskiej stacji Mir. W 2001 roku Mir jednak został usunięty z orbity. Rosja nie była w stanie utrzymać finansowania dwóch stacji kosmicznych, Mira i dopiero co budowanej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Ostatecznie Tito poleciał na ISS w ramach lotu Sojuz TM-32, mimo ostrego sprzeciwu NASA. Organizatorem tego lotu była już spółka Space Adventures. Jego lot pozwolił na wypracowanie pierwszych regulacji prawnych między agencjami kosmicznymi, które uzgadniały szczegóły późniejszych wypraw turystów kosmicznych. Do dzisiaj na pokładzie ISS przebywało siedmioro turystów – w tym dwa razy związany z Microsoftem Amerykanin węgierskiego pochodzenia Charles Simonyi. Kolejna wizyta odbędzie się w 2015 roku. Do lotu szykuje się słynna sopranistka Sarah Brightman.

(IM)