Dzień do przelotu 2012 DA14

W piątek, 15 lutego 2012 roku, dojdzie do przelotu planetoidy 2012 DA14. Ten artykuł zawiera zestaw praktycznych informacji dotyczących tego interesującego wydarzenia.

Planetoida 2012 DA14 została odkryta pod koniec lutego zeszłego roku za pomocą La Sagra Observatory (Hiszpania). Odkrycie nastąpiło tuż po stosunkowo odległym przelocie obok Ziemi (około 2,6 mln kilometra od naszej planety). Wielkość planetoidy 2012 DA14 oszacowano na około 50 metrów.

Kolejne wyliczenia orbity wskazały, że orbita 2012 DA14 jest bardzo podobna do ziemskiej – okres obiegu wokół Słońca wynosi 366,24 dnia. Jest to więc planetoida typu NEO (ang. Near Earth Object). Od czasu do czasu 2012 DA14 zbliża się zatem do Ziemi – kolejny bliski przelot nastąpi 15 lutego 2013 roku. Będzie to bardzo szczególny przelot, gdyż w momencie najbliższego zbliżenia odległość pomiędzy powierzchnią naszej planety a 2012 DA14 wyniesie zaledwie 28 tysiące kilometrów, czyli około  4,4 promienia Ziemi i mniej niż 7,3% średniej odległości do Księżyca. Jest to bliżej niż satelity umieszczone na orbicie geostacjonarnej. W trakcie momentu największego zbliżenia ta planetoida powinna być łatwa do obserwacji nawet za pomocą lornetki – maksymalna jasność obiektu na ten moment szacowana jest na około +7,5 magnitudo.

{youtube}yanaydfcDKs{/youtube}
Animacja przelotu 2012 DA14 obok Ziemi / Credits – Limax7

Pomimo tak niewielkiej odległości ustalono, że nie ma żadnego ryzyka uderzenia tej planetoidy w Ziemię. Nie ma także prawdopodobnie ryzyka uderzenia tej planetoidy w satelitę, gdyż przelot nastąpi w przestrzeni, w której dość rzadko są umieszczane sztuczne satelity. Przelot 2012 DA14 będzie natomiast wyśmienitym celem do serii obserwacji astronomicznych, w tym radarowych.

Przelot wpierw będzie obserwowany na półkuli południowej. Dwie pierwsze grafiki w galerii tego artykułu prezentują trajektorię lotu 2012 DA14 względem Ziemi i orbity geostacjonarnej. Z Polski planetoida będzie widoczna najwcześniej około 20:30 CET, gdy pojawi się nisko nad wschodnim horyzontem w gwiazdozbiorze Panny. Wówczas jej ruch będzie najszybszy, pięć stopni 2012 DA14 będzie w stanie pokonać w ciągu zaledwie około sześciu minut! Planetoida będzie się kierować ku północy, zatem z każdą minutą będzie się wznosić coraz bardziej ponad horyzont i jej widoczność będzie coraz lepsza.

Około 21:30 CET planetoida 2012 DA14 będzie już na granicy gwiazdozbiór Warkocz Bereniki i Psów Gończych, na wysokości kilkudziesięciu stopni ponad horyzontem i warunki do obserwacji powinny być lepsze. Godzinę później, około 22:30 CET 2012 DA14 przemieści się do gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy. Jej ruch wówczas wyraźnie zwolni – 5 stopni nieboskłonu ta planetoida będzie przemierzać w ciągu około 20 minut.

Do obserwacji można wykorzystać lornetkę lub teleskop. Przez lornetkę lub teleskop 2012 DA14 będzie wyglądać jak niczym nie wyróżniająca się gwiazda. Jednakże już po kilkudziesięciu sekundach lub minutach obserwacji będzie można zauważyć jej ruch. Dlatego ważne jest zlokalizowanie planetoidy przy pomocy mapek nieba. Warto tu zauważyć, że pozycja planetoidy może być nieco inna dla różnych miejsc z Polski. Kilka przykładowych mapek jest dostępnych w poście na Polskim Forum Astronautycznym.

W internecie będzie można zobaczyć kilka transmisji z przelotu tej planetoidy, między innymi na tych stronach: http://live.gloria-project.eu/2012DA14/indexp.html oraz http://www.ustream.tv/nasajpl2 .

W języku polskim prawdopodobnie najwięcej bieżących informacji na temat tego przelotu będzie umieszczanych w wątku na Polskim Forum Astronautycznym. Oprócz tego w wielu miejscach Polski grupy astronomów amatorów będą próbowali dokonać obserwacji tej planetoidy. Na przeszkodzie może stać pogoda, jednak warto spróbować dokonać obserwacji tego obiektu!

Bliskie przeloty planetoid takich jak 2012 DA14 są dość rzadkie. Z drugiej strony – zaawansowane programy poszukiwania małych planetoid są realizowane dopiero od kilkunastu lat – wcześniej dość często się mogło zdarzyć, że obiekty typu 2012 DA14 przemknęły zupełnie niezauważalnie koło Ziemi. Aktualnie każdego roku są odkrywane tysiące planetoid – wiele z nich to obiekty bliskie Ziemi (NEO). Wiele z nich ma orbity dość podobne do ziemskiej tak jak 2012 DA14, której orbitę prezentujemy w trzeciej grafice w galerii tego artykułu. Jest więc dość prawdopodobne, że w perspektywie kilku najbliższych lat dojdzie do odkrycia podobnej planetoidy, która podobnie jak 2012 DA14 przemknie bardzo blisko Ziemi.

Przelot 2012 DA14 / Credits - NASA Orbita 2012 DA14 / Credits - NASA